Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/9

Här är konceptbilen som visar Volvo Cars elektriska framtid

En aerodynamisk kombi eller låg suv – det visade Volvo Cars upp på onsdagen. Modellen Concept Recharge visar märkets elektriska framtid – med mycket längre räckvidd, självkörande förmåga och större datorkraft än dagens elbilar. Samtidigt kommer man att skrota namnet XC på suvarna, meddelade märket.
– Vi visar flera generationer teknik i bilarna på samma gång, säger utvecklingschefen Henrik Green.

Det var på ett evenemang i en designstudio vid Volvo Cars Torslandaanläggning som märket visade upp den nya tekniken och den nya modellen. Det handlar om en konceptbil, med namnet Concept Recharge, som ska visa hur kommande serieproducerade bilar kan komma att se ut och fungera tekniskt och designmässigt. Fordonet ska peka ut riktningen när Volvo blir ett rent elbilsmärke. Bland annat lovar Volvo Cars en kraftigt ökad räckvidd – ”målet är en dubbelt så lång verklig körsträcka som nuvarande elbilar”, meddelade biltillverkaren i ett pressmeddelande. På träffen för journalister och inbjudna gäster meddelade ansvariga på Volvo att det kan handla om cirka 90 mil i räckvidd – men siffran 100 mil nämndes också.

När bilen avtäcktes uppenbarade sig en kombilik modell, som samtidigt har suvdrag och med den typ av friare lösningar som ofta är typiska för konceptfordon – där dörrarna till exempel öppnas på ett annat sätt.

– Vi använder ordet ”cab modern”, säger utvecklingschefen Henrik Green.

– Den här bilen kan spela rollen av en framtida aerodynamisk suv, vilket är relevant i 90 procent av länderna. I Nordeuropa och Skandinavien kan man säga att det är en framtida ”estate”.

”Estate” är vad vi i Sverige kallar kombi.

Volvo Concept Recharge

Vad: Volvo Cars nya konceptbil,

Hur: Har en kraftigt ökad räckvidd (dubbla) mot dagens elbilar, samt platt golv och betydligt lättare batteripack än dagens elbilar.

Utseende: Ett designspråk som enligt Volvo kännetecknas av ”mindre men bättre” – alltså minimalism. Modellen kan kallas en aerodynamisk suv eller kombi.

Teknik: En 15-tums pekskärm, en kraftigt utökad datorkraft med nya processorer och ett infotainmentsystem som mer är i fas med vad man väntar sig från de stora it-jättarna (Volvo samarbetar fortsatt med Google/Android i infotainmentsystemet). Har lidar (ljusradar) för att fordonet ska kunna ”se” flera hundra meter.

Ny plattform och slopat suv-namn

Samtidigt förklarade Volvo Cars ledning att man för den större suv, efterföljaren till XC90 som ska presenteras nästa år och tillverkas i USA, kommer att slopa beteckningen XC. Detta för att att markera att den gått igenom ett helt nytt teknikskifte. Vidare kommer plattformen bilen byggs på enbart vara för eldrift – och inte för hybrider.

På evenemanget lovade Volvo också en halvering av laddningstiden för elbilarna i kommande generationer. Batterierna blir väsentligt lättare och plattare än dagens. Företaget Northvolts grundare, Peter Carlsson, som också medverkade, uppgav att den nya svenska batterileverantören kommer att minska klimatavtrycket från batterierna med 90 procent på längre sikt. Han nämnde också att man kan komma att titta på Sverige och Finland för den nya batterifabriken som Northvolt och Volvo Cars ska bygga. Men inget är bestämt.

Volvo Cars nästa modeller kan köra mer själv

Samtidigt handlar det om en kraftig ökning av datorkraft i de nya bilmodellerna, där Silicon Valley-företaget Nvidia ska leverera kretskort. Chefen för mjukvaruplattformen, Patrik Bengtsson, kallar Volvo för ett mjukvarubolag och påpekar att man har 400 mjukvaruutvecklare som utvecklar appar och annan mjukvara åt bolaget. Volvo utvecklar ett eget operativsystem för bilarna, Volvo Cars OS. Här kommer uppdateringar, där Volvo satsar på egenutvecklad mjukvara, vilka kan förlänga bilarnas livslängd och även korta utvecklingstiden för bolaget.

– Vi har för avsikt att tillgodose kundernas växande efterfrågan på helelektriska bilar med sömlös uppkoppling, branschledande säkerhet och avancerad självkörning, sade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, bland annat.

Volvo Cars experter nämnde att bilägare i framtiden kommer att kunna styra bilen, till exempel laddning, via plattformar för röststyrning i hemmet, samt styra funktioner i hemmet, till exempel garagedörren, från bilen.

Lovar en ökad säkerhet i bilarna

Volvos vd uppgav också att de framtida bilarna – även instegsmodellerna – ska ha högsta nivå när det gäller säkerhetsteknik, till exempel lidar, så kallad ljusradar, för att kunna klara den högre nivå av självkörande teknik som är runt hörnet.

– Om teknik räddar liv kan vi inte se det som ett tillval, precis som säkerhetsbälte eller airbags inte är tillval, säger Samuelsson.

En fråga är då hur mycket dyrare bilarna blir för köparna med all ny teknik? Här ville Håkan Samuelsson i stället betona att säkerhet ger lägre kostnader för ägaren.

– Försäkringskostnaderna borde sjunka med den ökade säkerheten.

Samtidigt konstaterar bolaget att kostnaden för batterier till bilarna kommer fortsätta att sjunka – vilket idag gör att elbilar har ett högre inköpspris än bensinbilar.

– Runt 2025 kommer premium-elbilar att nå en kostnadsnivå som konventionella premiumbilar, säger Håkan Samuelsson.

Bolaget planerar också att fortsätta öka försäljningen kommande år, på samma sätt som man gjort de senaste åren. I fjol sålde man under 700 000 bilar, vilket var en viss minskning jämfört med tidigare till följd av coronapandemin. Nu siktar man på att sälja 1,2 miljoner bilar i mitten av detta decennium – och knappar i sådana fall in på de stora tyska premiummärkena.