Vad kul att du valt att bli prenumerant på Bohusläningen
Följ de ämnen och personer som du är intresserad av och skapa på så sätt ett eget nyhetsflöde. Det här är en uppskattad funktion som gör att du får ut så mycket som möjligt av din prenumeration.
Andra följer: Personer
Christer Hasslebäck
Roger Johansson
Jörgen Wålemark
Per Johansson
Wilma Andersson
Andra följer: Ämnen
Superettan
Polisen
Coronaviruset
Ljungskile SK
NU-sjukvården
Familjedelning ingår i din
prenumeration. Det innebär att du kan dela med dig av din prenumeration till resten av din familj.
Med ett eget konto kan man anpassa innehållet precis som man själv vill, genom att följa olika ämnen och
skribenter samt prenumerera på olika nyhetsbrev.
Dela din prenumeration
Dela med dig av din prenumeration till familjemedlemmar.
Du har kvar.
Mottagarens e-postadress
Väntar
Kul, du har nu gjort din första delning. Du har kvar. Gå till Mitt GP för att hantera dina delningar.
Vår nyhetsapp är riktigt bra för dig som uppskattar våra nyheter. Den är gratis att ladda ned och
finns givetvis till både iPhone och Android. Med appen får du en snabb och bra upplevelse där du får
möjlighet att själv styra över vilka nyheter som ska skickas som pushnotiser direkt till din telefon.
Sudoku och korsord sätter ju verkligen guldkant på både
vardag och helg.
I din prenumeration ingår våra dagliga sudoku och korsord av varierande svårighetsgrad.
EkonomiNormalt sett säljer det hyfsat, men under påsken går det som smör – eller ska vi säga choklad – i solsken. Här är de fyra godisbitarna som ökar allra mest under den godisintensiva helgen.
Trenden visar att försäljningen av godis ökar markant mellan åren, medan till exempel äggförsäljningen gick ned lite i fjol. Svensk Handels statistik visar att godisförsäljningen under årets påskhelg kommer att öka med 350 miljoner kronor, vilket är en kraftigare ökning än tidigare år.
Men det finns några godsaker som är mer populära än andra att ha i ägget. Här nedan märks de godiskategorier som ökade allra mest i fjol, enligt Svensk Handel och undersökningsföretaget Nielsen. Och det är tydligt att choklad i alla dess former är mycket populärt.
Bild: Bertil Ericson / TT
Chokladfigurer
En mycket vanlig kategori under påskveckan. Chokladtillverkarna byter julens tomteform mot en påskhare och simsalabim lockas barn – och en och annan vuxen – att köpa chokladfiguren. I fjol sålde denna godiskategori för 18,9 miljoner kronor, jämfört med 2,1 miljoner en normal vecka. Det motsvarar en ökning på 880 procent. BILD: Bertil Ericson/TT
Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Chokladdragéer
Denna kategori är den allra största sett till omsättning under påskveckan – svenskarna köpte dessa ofta äggformade chokladbitar med överdrag för 26,5 miljoner kronor ifjol. Det motsvarar en ökning med 282 procent mot en normal vecka. BILD: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bild: Janerik Henriksson/TT
Tablettaskar (barnaskar)
Tabletter är kanske en inte lika given kategori, men många barn vill tydligen ha detta godis i äggen. I varje fall ökar askarna försäljningen med 218 procent under påsken jämfört med normalveckan. Sedan omsätter godiset väsentligt mindre än chokladgodis – en miljon kronor under påskveckan. BILD: Janerik Henriksson/Scanpix
Bild: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Chokladpraliner
Pralinerna ökar också kraftigt under påskveckan, och det säljs chokladpraliner för hela 24,8 miljoner kronor. Eftersom vi köper praliner även andra veckor än under påsken så är ökningen inte fullt lika kraftig som chokladfigurer eller -dragéer, men försäljningen ökar ändå med 172 procent. BILD: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Bohusläningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.