Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Här visar Volvo upp den helt elektriska XC40 Recharge

Vid ett evenemang i centrala Los Angeles på onsdagen visade Volvo Cars upp sin första rena elbil –XC40-suv Recharge.
– Detta är en viktig milstolpe för oss, säger vd Håkan Samuelsson.
GP var på plats och sände och rapporterade direkt från Los Angeles.

Det var en viktig dag för Volvo Cars när man presenterade den helt elektriska XC40 Recharge som är baserad på suv:en XC40. Volvos nya elbil får en får en räckvidd på 40 mil och kommer att accelerera från noll till 100 på nära fem sekunder.

Stort intresse för Volvos nya elbil

Klockan 18.30 svensk tid drog evenemanget igång i Hubble studio i Los Angeles centrum.

Minst ett hundratal personer från medier och Volvo samlades i en vit studio där man såg framljusen på XC40 Recharge lysa bakom en skärm.

– Detta är en viktig milstolpe för oss. Vi har ju pratat länge om att elektrifiera bolaget. Det känns väldigt skönt att vara klar med den första, säger vd Håkan Samuelsson.

– Vi har väldigt konkreta visioner för framtiden. Om fem år ska en Volvo som lämnar vår fabrik 2025, lämna efter sig ett 40 procentigt mindre koldioxidavtryck. Och det är en ambition som ligger i linje med Parisavtalet.

Nytt utseende

I sin presentation inför världspressen i Los Angeles, sade han:

– Vi kan se att koldioxidutsläppen fortsätter att öka och här behövs en verklig aktion från branschen för att minska utsläppen och öka hållbarheten, säger Håkan Samuelsson.

Detta är fullt möjligt menar han, och hänvisar till det långsiktiga säkerhetsarbete som Volvo Cars utvecklat genom åren som visar att det fungerar.

I nya elektriska XC40 Recharge har fronten fått ett nytt utseende med en ny grill och den saknar avgasrör. I övrigt behåller bilen alla linjer som XC40 har.

Effekten är på 408 hästkrafter. Batteriet laddas till 80 procent av kapaciteten på 40 minuter med ett snabbladdningsystem.

Högt pris

Samtidigt är priset på bilen högt om man jämför med en konventionell bil med förbränningsmotor – 699 000 kronor landar priset på i Sverige för den bil Volvo visade upp i Los Angeles. Modellen är utrustningsmässigt likartad en konventionell XC40 R-design som har ett startpris flera hundra tusen kronor under detta pris.

Det är ett betydligt högre pris?

– Det är en premiumbil. Elektriska bilar kommer i många år framöver att kosta mer än konventionella. Men sedan är kostnaden för elektricitet lägre än för bensin. Och den är tyst. Och responsen går inte att jämföra med en förbränningsmotor, den är fantastisk, säger Håkan Samuelsson.

På frågan när priset på en elbil kommer att vara detsamma som på en konventionell bensinbil säger vd:n:

– Det är svårt att säga, priset på förbränningsmotorer kommer antagligen också att sjunka. Kostnaden kommer att minska på elmotorer, men sedan handlar priset om vilket värde man erbjuder.

– Men för oss handlar det i slutändan om att det alltid kommer att vara dyrare att hålla kvar i gammal teknologi, eftersom kunderna vill ha den nya.

Se bildgalleri på nya XC40 Recharge längre ner i texten.

Ambitiöst miljöprogram

Under onsdagen presenterade Volvo Cars också sitt miljöprogram. Där Volvo Cars gick ut och lovade att minska utsläppen av koldioxid med 40 procent per bil och en total minskning med 25 procent till 2025. Enligt företaget når man då kraven i klimatavtalet från Paris och år 2040 ska Volvo Cars vara helt klimatneutralt.

Öka produktionen

För att möta efterfrågan på den nya elbilen kommer Volvo Cars att tredubbla produktionskapaciteten för elektriska bilar. Bilen kommer att tillverkas i Gent i Belgien för den europeiska marknaden, och i Luqizao i Kina.

– En elektrisk Volvo kommer att vara minst lika säker som en konventionell Volvo. Det finns också en stark efterfrågan på mindre suv:er så där kommer vi att ligga helt rätt, säger Håkan Samuelsson i relation till konkurrenter som till exempel Tesla.

Volvo Cars ambition är att laddhybrider ska utgöra 20 procent av den totala försäljningen 2020.

Det innebär också att Volvo Cars kommer att betala elförbrukningen för nya laddhybrider under första året.

Nya elbilsmodeller årligen

Under de kommande fem åren kommer Volvo Cars att presentera en ny el-modell om året.

Volvo Cars kommer också att stödja elproduktion från förnybara källor.

– Vi har en modig plan inför framtida utmaningar inom vårt område, sade Håkan Samuelsson som under presentationen hade fokus på de övergripande målen.

Världslansering

Det var en glad och stolt Håkans Samuelsson, koncernchef för Volvo Cars, som presenterade den nya helt elektriska XC40 Recharge i Los Angeles. Bild: Stefan Berg

Helt elektrisk drivlina

Den nya XC40 Recharge har fyrhjulsdrift. Bild: Stefan Berg

Ska det vara med sladd eller inte?

Från och med nästa år kommer kunderna få frågan om de vill köpa en elbil. Volvo Cars ambition är att laddhybrider ska utgöra 20 procent av försäljningen 2020.

Bilreportar från hela världen

Långt över 100 bilreportar kom till Volvos lansering av sin ny elbil, ett pressmöte som handlade mer om klimatansvar än om hästkrafter. Bild: Stefan Berg

Elektrisk men snabb

Den nya XC40 Recharge axar från noll till 100 på nära fem sekunder. Bild: Volvo Cars

Göteborg - Helsingborg tur och retur

Nya elbilen har en räckvidd på 40 mil med en enda laddning. Bild: Volvo Cars

Ovanlig bilpresentation.

Håkan Samuelsson ägnade stor del av lanseringen av XC40 Recharge till att tala om klimatmålen och vikten av att bilindustrin verkligen går in och tar ansvar för framtiden. Bild: Stefan Berg