Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hamnen profilerar på inlandssjöfart med pråmar

Uddevalla hamn är föregångare när det gäller att använda inlandssjöfart för tungt gods. Här tar man emot tusentals ton vindkraftverk från Kina och skickar vidare på mindre fartyg. Nu vill hamnen också vara med och bygga upp Göteborgs storsatsning på 25 000 nya lägenheter.

När centrala Göteborg ska växa blir det i Frihamnen, Gullbergsvass, Lindholmen och på Södra Älvstranden.

– Eftersom det kan bli omöjligt att serva Skandinaviens största byggprojekt på fem miljoner kvadratmeter med tusentals lastbilstransporter genom staden, menar vi att pråmtransporter från Uddevalla är en lösning . Det gäller både trafikmässigt och miljömässigt, säger hamndirektör Ulf Stenberg och fortsätter:

– Det som Transportstyrelsen och Sjöfartsverket nu leder marknaden in på genom att hitta nya farleder för godstransporter på vattenleder, är precis det som vi själva redan föreslagit och även prövat ganska mycket. Alla har vi ett ansvar för att minska koldioxidutsläppen och förhindra trafikinfarkter. Då känns det bra att sjöfarten lyfts som problemlösare.

Vindkraftverk via Uddevalla

Som Bohusläningen berättade i tisdagstidningen har Transportstyrelsen beslutat om nya områden för inlandssjöfart på kanaler, floder och insjöar - så kallade inre vattenvägar. Sjöfartsverket ska granska tänkbara leder och en sådan tänkbar ny farled kan bli från Lysekil innanför Orust och Tjörn mot Göta älv och Karlstad.

Uddevalla Hamnterminal har sedan en längre tid tagit emot stora, tunga delar till vindkraftverk som seglats in här med stora fartyg och lastas om till mindre båtar under 3000 ton (små torrlastare) för att sedan skeppas vidare till Kristinehamn.

– Det måste vara ett fint exempel på hur vi kan använda våra inre vattenvägar, säger Ulf Stenberg.

Göteborg lyfter Uddevalla hamn?

De största delarna på 80-100 ton styck är otympliga att köra på lastbil. Uddevalla hamn har varit mottagarhamn för vindkraftverk i många år nu. Långsamt har dessa blivit större och större. Ett komplett vindkraftverk med alla delar inräknade kan i dag väga över 1000 ton.

Men det riktigt stora lyftet för hamnen kan bli om den blir en viktig transportled till ett växande Göteborg. Hamnen uppger att man för diskussioner med aktuella byggherrar.

– Ett byggbolag ska ha 40 000 ton glas och stål till fasaderna på husen i ett av de nya hamnnära kvarteren där nere. Det motsvarar 2100 lastbilstransporter. Dem kan vi ersätta.

Hamnen upplyser om att en transport med båt härifrån till Göteborg tar åtta timmar.

Uddevalla hamn har varit mottagare och omlastningshamn för vindkraftverk i flera år, något som man nu spinner vidare på, när budet ifrån Transportstyrelsen är att fler landsvägstransporter bör över på fartyg och inlandssjöfart.