Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Nya konfliktåtgärder kan komma i hamnarna, sedan Hamnarbetarförbundet sagt nej till Medlingsinstitutets senaste bud. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Hamnkonflikt kan skärpas efter nobbat bud

Hamnarbetarförbundet säger nej till det senaste medlarbudet i konflikten med Sveriges Hamnar. Nu kan nya strejker bli aktuella.

Konflikten mellan arbetsgivarna och Hamnarbetarförbundet har i princip pågått sedan förbundet grundades 1972. Hamnfacket vill teckna ett eget kollektivavtal med Sveriges hamnar, men anser att man hittills inte erbjudits en acceptabel lösning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Kruxet är att Sveriges Hamnar sedan länge har ett avtal med LO-förbundet Transport, som organiserar omkring hälften av landets hamnarbetare. Styrkeförhållandet mellan de två fackförbunden varierar stort från hamn till hamn.

"Har redan ett avtal"

Sveriges Hamnar hänvisar till industriförbundsprincipen, som säger att för kollektivanställda regleras anställningsvillkoren i ett avtal per bransch – inte flera.

- Vi har redan ett avtal där det står att det gäller för alla som jobbar i hamnarna, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.

Det senaste förslaget från Medlingsinstitutet går ut på att Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna tecknar ett så kallat andrahandsavtal. Samtidigt sägs att det bara är parterna i förstahandsavtalet, alltså Sveriges Hamnar och Transport, som har "rätten och skyldigheten" att förhandla om lokala avtal med det centrala som utgångspunkt.

Den passusen i medlingsförslaget vill Hamnarbetarförbundet stryka, som ett motförslag.

- Vi vill inte teckna lokala avtal som avviker från Transports. Vi vill bara ha en plats i förhandlingsrummet, säger Erik Helgeson i förbundets styrelse.

Svarar på onsdag

Sveriges Hamnar har ännu inte svarat på medlarnas bud.

- Vi svarar direkt till Medlingsinstitutet på onsdag, som vi blivit ombedda. Det är oseriöst att strunta i den instruktionen, säger Joakim Ärlund.

Hamnarbetarförbundet anser att det senaste medlarbudet hade samma innehåll som tidigare förslag – men med förtydliganden.

De pågående förhandlingarna startade sedan Arbetsdomstolen (AD) för ett år sedan fastslagit att Sveriges Hamnar är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om ett centralt avtal. Däremot finns ingen skyldighet att komma överens, noterade AD.

Hamnarbetarförbundets medlemmar har punktstrejkat i ett tiotal hamnar från 23 januari.