Här är Polestar 4 – visas upp för första gången i Shanghai

I natt var det dags. Då visades Polestar 4 upp för första gången. Volvos systermärke hade denna gång valt bilmässan i Shanghai för att visa upp sin senaste medlem i familjen – som ska konkurrera på en stenhård marknad där Tesla nyss dumpat priserna rejält.

ANNONS
|

Hittills har Polestar – som härstammar från Volvo Cars, också ägs av Geely och är baserat i Göteborg – verkligen inte strösslat med bilder på sin allra senaste modell. Man har i stort sett nöjt sig med att visa upp en liten del av fronten. Men runt cirka 09.30 lokal tid i Shanghai var det alltså dags att avslöja hur det senaste tillskottet i prestandamärkets familj ser ut.

Vad Polestar själva visat upp hittills av sin senaste bil. Natten mellan måndag och tisdag avlöjades dock helheten.
Vad Polestar själva visat upp hittills av sin senaste bil. Natten mellan måndag och tisdag avlöjades dock helheten. Bild: Polestar

Polestar 4 är företagets hittills snabbaste produktionsbil. En elektrisk SUV-coupé – en liten stadsjeep med andra ord – med en toppfart på 200 kilometer i timmen och som kan gå från 0-100 på 3,8 sekunder.

ANNONS

Har tagit bort ruta och backspegel

Enligt Polestar chefsdesigner Maximilian Missoni kommer de som sitter i baksätet på en Polestar 4 få en unik upplevelse. Detta eftersom bilens bakruta tagits bort och glastaket istället sträcker sig hela vägen förbi passagerarnas huvuden.

Dessutom har man tagit bort backspegeln i bilen och ersatt den med en skärm som visar upp vad som filmas av en kamera på taket. Detta ska enligt Polestar ge bredare vy än normalt i de flesta moderna bilar.

Har tidigare synts på konceptbilar

Design- och hållbarhetslösningar som tidigare visats på konceptbilar kommer nu att få produktionspremiär med Polestar 4, enligt företaget.

– Polestar 4 kompletterar vår första SUV. Vi omvärderade hela designen för att skapa en ny typ av SUV-coupé, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd, i ett pressmeddelande.

Bilen är byggd på vad som under senaste åren kallats Volvo-ägaren Geelys nya plattform för elbilar, Sustainable Experience Architecture, SEA. I en artikel i Vi bilägare kunde man läsa hur plattformen tillverkats i Sverige, Kina, Storbritannien och Tyskland och att detta ska ha kostat 24 miljarder kronor.

”Det gör vi bättre”

Chefen för SEA-arkitekturen på Geely Auto Group, Kent Bovellan med en bakgrund på bland annat Saab Automobile i Trollhättan, ska enligt samma artikel också sagt att SEA är bättre än Tesla på flera områden.

ANNONS

– Jag gillar att de är på rätt väg med en eldriven arkitektur, det är vi också. Men mekaniskt – nej, aldrig. Det gör vi bättre, ska Bovellan ha sagt.

SEA-plattformen är en så kallad open source-lösning där Geely välkomnar andra bilmärken att ta hjälp av tekniken för att utveckla bilmodeller. Flera olika bilmärken kommer använda SEA och senare i år förväntas Volvo visa upp sina allra första bil på plattformen.

Går in på tuff marknad

Polestar 4 ska ligga mellan Polestar 2 och 3 vad gäller pris. Hur det går med försäljningen återstår förstås att se men klart är att det kan vara en utmaning. Tesla har nyligen än en gång sänkt sina priser kraftigt på alla sina bilar på den amerikanska marknaden, något som ska ha lett till ökad försäljning. Bolaget har också sänkt priserna på sina bilar i Kina, enligt TT, som beskriver elbilsmarknaden där som enorm med stenhård konkurrens.

LÄS MER:Polestar kommer till Trollhättan

ANNONS