Emma Stjernlöf, brand director på Adidas, har makt över herrmodet.
Emma Stjernlöf, brand director på Adidas, har makt över herrmodet.

Hon är herrmodets mäktigaste

Sporten nästlar sig in i modebranschen. Det visar den årliga sammanställningen över landets 100 mäktigaste i herrmodebranschen.

ANNONS
|

- Jag är jätteglad men faktiskt inte förvånad. Vi har under lång tid medvetet jobbat för att både följa och skapa en trend, säger Emma Stjernlöf, brand director på Adidas, som knep förstaplatsen på modemagasinet Kings lista.

Trenden hon talar om är det enorma avtryck som sportplagg gör på modet just nu. Att komma till kontoret eller festen i ett par sneakers eller en funktionsjacka i ett tunt high tech-material är inte bara rimligt våren 2016 – det är helt rätt.

ANNONS

- Det råder en allmän, positiv hälsotrend just nu. Många löptränar och berättar gärna om det på sociala medier samtidigt som klädindustrin gör stora tekniska framsteg och utvecklar spännande material med nya funktioner – tillsammans får det stort inflytande på den övriga modescenen, säger Stjernlöf.

En annan orsak till att det sportiga modet fått sådant genomslag är idrottstjärnorna. Förra året uppgick den totala försäljningen av kläder, skor – där sportdelen ingår – till nära 87 miljarder kronor, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

- Vi har vågat föra samman alla de här världarna, säger Stjernlöf.

Fakta: Topp tio i herrmodets mäktigaste

1. Emma Stjärlöf, brand director Adidas

2. Mattias Magnusson, vd Acne Studios

3. Jockum Hallin, Christopher Nying och Richardos Klarén: grundare av Our Legacy

4. Andreas Löwestam, designchef herr H&M

5. Per Håkans, marknadschef Tiger of Sweden

6. Zlatan Ibrahimovic, fotbollsspelare

7. Filip Tysander, grundare Daniel Wellington

8. Daniel Frank och Markus Fowler, Instagramkontona Men with…

9. Sam Rihani, Sverigechef Instagram

10. Peter Jansson och Erik Fagerlind, grundare av Sneakersnstuff

Källa: modemagasinet King

ANNONS