Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det kinesiska företaget Bytedance vill utmana de stora musikströmningsjättarna med en ny tjänst, enligt Bloomberg.

Kinesiskt företag utvecklar Spotify-utmanare

Det kinesiska företaget Bytedance, som äger videoplattformen Tiktok, utvecklar en strömningstjänst för musik med sikte på att utmana Spotify och Apple. Det uppger Bloomberg med hänvisning till källor med insyn.

Enligt tidningen kan tjänsten redan till hösten lanseras i länder där prenumerationstjänster för strömmad musik ännu inte har slagit igenom på bred front.

Den populära videoappen Tiktok har fått stort inflytande inom den samtida musikindustrin och blivit en framgång för Bytedance. Appen och dess kinesiska motsvarighet Douyin har laddats ner över 500 miljoner gånger, enligt Bloomberg.

I Indien, där Spotify lanserades i februari, var Tiktok den mest nedladdade gratisappen första kvartalet 2019.

Frågan är om Bytedance kommer lyckas att värva Tiktok-användare till sin nya musiktjänst.

Företaget har ännu inte slutit något avtal med musikjättarna Universal, Warner och Sony. Vilket krävs om de i framtiden vill kunna konkurera med Spotify och Apple i Europa och Nordamerika.