Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Elec Games, bolaget bakom spelsajten Ninja Casino, stäms av KO för sin marknadsföring. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

KO stämmer kasinobolag för marknadsföring

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer bolaget bakom Ninja Casino, Elec Games, i Patent- och marknadsdomstolen. KO anser att Ninja Casinos marknadsföring strider mot kraven på måttfull spelreklam, framgår det av ett pressmeddelande. Det är första gången måttfullhetsaspekten prövas i svensk domstol.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Reklam får inte överdriva vinstmöjligheterna eller antyda att något annat än slumpen påverkar utfallet i dragningar eller turspel och den får inte vara påträngande. Det är bland annat skrivningar som "klockrena vägen till guldet", "vinsten på banken inom fem minuter" samt "så kan du ta hem miljonerna" som Ninja Casino använt och KO vänder sig mot.

"Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.