Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kenza Zouiten stäms av KO för brott mot marknadsföringslagen. Arkivbild.

KO stämmer Kenza

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer bloggaren och företagaren Kenza Zouiten för brott mot marknadsföringslagen, enligt ett pressmeddelande.

Kenza Zouiten har enligt KO gjort en rad inlägg i sociala medier om solglasögon av ett visst märke, men alla inlägg har inte varit markerade som samarbeten.

Efter en resa till Zanzibar med andra sociala medier-profiler och representanter för glasögonföretaget publicerade Kenza Zouiten flera inlägg på sin blogg, på Instagram, Facebook och Youtube. De första inläggen som publicerades saknade reklammarkering, enligt KO.

"Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.