Enligt Konsumentverket är priset en av de viktigaste faktorerna för kunder när de ska välja elavtal.
Därför är det extra vanskligt att fler än 40 procent av de granskade bolagen uppger olika prisuppgifter på hemsidan när avtal sluts och på fakturan som skickas ut till kund.
– Att inte presentera samma pris på webbplatsen och fakturan är vilseledande, säger Konsumentverkets jurist Ulrika Edlund till Sveriges Radio.
Bolagen riskerar stämning
Konsumentverket har granskat 29 elhandelsbolags avtal med rörligt pris. 12 av bolagen hade olika prisuppgifter på hemsidan och fakturan.
– Att bolagen ger olika prisuppgifter på webbplats och faktura är ett bottenbetyg till branschen. Det är förstås väldigt viktigt att konsumenter får korrekt prisinformation, säger Ulrika Edlund till SR.
Konsumentverket bedömer att informationen som ges klassas som otillbörlig marknadsföring och förutsätter att bolagen kommer att genomföra de förändringar som myndigheten anser krävs. Konsumentverket kommer att följa upp ärendet, och sker det inga förändringar riskerar elbolagen att stämmas i Patent- och Marknadsdomstolen.
LÄS MER:Petrus vann mot elbolaget – nu bävar han inför vinterns elräkningar
LÄS MER:Efter prisrusningen på el: Elbolag bryter avtal med låga priser
LÄS MER:Högre elräkningar – här är elbolagen att akta sig för
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.