För ett år sedan hade 1,7 miljoner svenska hushåll någon form av strömningstjänst för att konsumera tv-serier, filmer, barnprogram eller sport.
I dag har antalet växt till 2,2 miljoner, enligt en undersökning från analysföretaget Mediavision.
- Det här är en marknad som växer i två dimensioner, det är fler hushåll som tillkommit och fler hushåll med mer än en tjänst, säger företagets vd Marie Nilsson.
I genomsnitt abonnerar 48 procent av de nordiska hushållen på åtminstone en strömningstjänst, sammanlagt 5,3 miljoner. Sverige är tillsammans med Norge det land i Norden där snittet är som högst för att ha fler tjänster. För ett år sedan låg snittet på 1,3 abonnemang per hushåll, nu har den siffran stigit till 1,6.
- Det beror på att de här tjänsterna är väldigt attraktiva. Många tycker att de har mycket innehåll. Det är ett bekvämt sätt att konsumera drama som fiktion, vilket är en stark drivkraft, säger Marie Nilsson.
Norge är det land där ökningen är som starkast, där 280000 hushåll abonnerar på minst tre tjänster.
Än syns ingen avmattning i tillväxten, enligt Marie Nilsson.
- Inte ännu, men det kommer naturligtvis ske. Om 50 procent har skaffat strömningstjänster så kommer det att bromsa in i antalet nytillkomna hushåll.
Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 3000 respondenter mellan 15–74 år intervjuas varje kvartal online i Sverige.
Källa: Mediavision