Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Kunder rasar mot de nya kryddburkarna

Santa Maria, mest känt för tacos och kryddor, tog bort sina ströare från flera av sina kryddburkar och gjorde dem högre. Det räckte för att få folk att bojkotta företaget.

Varumärket Santa Maria, som ägs av finländska Paulig och med verksamhet i Mölndal, lanserade tidigare i veckan nya kryddburkar. De 60 år gamla kryddburkarna byttes ut mot en ny variant, och vissa fall togs ströaren bort från locket.

Reaktionerna lät inte vänta på sig.

"Hur fan kan man komma på en sådan här idiotisk idé? De nya kryddlocken är en total katastrof. Det är bara att bojkotta Santa Maria", skriver en person på Santa Marias Facebooksida.

"Köper nästan alltid era kryddor. Men nu blir det andra märken som har en riktig ströfunktion", skriver en annan.

Det är främst de borttagna ströarna och det faktum att plastdelen blivit högre, varpå det är ett par gram mindre krydda i burkarna som upprör.

– När vi gör sådana här förändringar räknar vi med reaktioner, absolut. Men storleken på det här engagemanget trodde vi inte. Men det är snarare fantastiskt att det här spelar en sådan stor roll i människors vardag, säger Santa Marias Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods, den division där bland annat Santa Maria ingår.

Varför har ni gjort de här förändringarna?

– Vi tar ständigt emot input på förändringar. Nu har vi samlat på oss synpunkter och kände efter 60 år att det var dags att ta ett rejält omtag. Vi har gjort användartester, och tagit fram funktion och design med objektiva bedömare.

Ni backade på kanelen, där tog ni tillbaka ströaren. Varför?

– När det gäller kanelen var vi själva tveksamma till om vi skulle ta bort ströaren, så den kommer vi ta tillbaka. Kommer kritik på en annan krydda, då kan vi ändra på det. Ingenting är hugget i sten.

Det blir mindre krydda i vissa nya burkar. Kommer det märkas på priset?

– Alla glasburkar har samma storlek och de flesta har exakt samma kryddvikt som tidigare, men vissa har lite mindre krydda. Det är alltså inte så att vi har glasburkar av olika storlek, utan mängden i som är lite olika beroende på krydda. Vad gäller priser sätts det av handeln och i slutändan av konsumenten, kommenterar Eva Berglie.

Nu inför helgen: finns det risk att ni tappar försäljning?

– Nej, det vi har tagit höjd för är det här engagemanget. Man kan ju snarare bli påmind om att köpa de här kryddorna. Peppar, peppar ...