Maximat är ett populärt besöksmål för gränshandlare på Nordby shoppingcenter utanför Strömstad. Nu utreds en händelse då en anställd blev inlåst i ett frysrum på butiken.
Maximat är ett populärt besöksmål för gränshandlare på Nordby shoppingcenter utanför Strömstad. Nu utreds en händelse då en anställd blev inlåst i ett frysrum på butiken. Bild: ADAM IHSE / TT

Kvinnlig anställd blev inlåst i butik

Det är någon som hackar is, tror kollegan. En stund senare hörs ropen på hjälp. En västsvensk matbutik utreds nu av Arbetsmiljöverket efter att en anställd blivit instängd i 20 minusgrader i frysrummet – som länge haft problem med nödöppnare.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Nödöppnaren hade varit ett problem länge eftersom den kunde frysa igen, vilket var precis vad som hände en anställd på Maximat i Svinesund vid norska gränsen i början av april.

Detta enligt fackliga tidningen Handelsnytt, som tidigare rapporterat om händelsen.

Har inte fått bygglov till vanligt frysrum

Butiken har inte fått bygglov till ett riktigt frysrum till brödavdelningen, så istället har anställda tvingats ut på gården till en 15 kvadratmeter stor fryscontainer.

Längst därinne ska den anställda ha befunnit sig – i 20 minusgrader iklädd vanliga arbetskläder – när hon hörde hur dörren gick igen. När nödöppnaren inte fungerade började hon banka och ropa på hjälp.

ANNONS

Först tio minuter senare hörde en kollega, som trott att bankandet var någon som hackade is, hennes rop på hjälp, enligt handlingar från Arbetsmiljöverket och uppgifter i Handelsnytt.

Ska ha varit väldigt chockad och rädd

Den instängda anställda ska ha klarat sig utan skador, men i handlingar till Arbetsmiljöverket uppges hon blivit väldigt chockad och rädd.

En rad säkerhetsåtgärder för frysrummet på Maximat ska också komma att införas. Bland annat ska anställda meddela varandra när de går till frysen, dessutom har tillfälliga sprintar satts på dörren.

Säger sig inte haft något alternativ

På frågan om varför en fryscontainer med en krånglande nödöppnare används, svarar butikschefen att de ”inte haft något alternativ”.

I veckan ska Arbetsmiljöverket ha besökt butiken ifråga.

Butikschefen säger till Handelsnytt att de har haft kontakt med både den instängda kollegan och hennes föräldrar, och att hon ska erbjudas psykologhjälp.

ANNONS