Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många elfordon i Kina är små stadsbilar. Här visar Baic upp en variant på bilmässan i Peking i våras.

Laddbilar på väg korsa miljonstrecket i Kina

En miljon laddbilar sålda under ett kalenderår. Det väntas Kina bli först i världen med i dagarna. Västerländska tillverkare har dock inte mycket att hämta – än.

Branschsajter förutspår att laddhybrider och rena elbilar når miljonstrecket nu runt månadsskiftet eller en bit in i december. Enligt svenska EV-volumes kan årssiffran bli 1,1 miljoner bilar, medan EV-sales nöjer sig med prognosen 1 miljon.

"Och tänka sig att 2017 var det första året då laddbilar kom upp i en miljon – globalt. Woah", skriver EV-sales.

Elboomen i Kina är i stor utsträckning ett inhemskt fenomen. I topp på försäljningslistan just nu ligger den kinesiska tillverkaren Baics lilla elbil EC, följd av el- och hybridmodeller från likaså kinesiska BYD.

Nya tullar

Utländska tillverkare har en marknadsandel på 6 procent. "Av denna (lilla) kaka tillhör 2 procent BMW – den nya bästsäljaren bland utländska märken – och 2 procent Tesla, medan övriga tillverkare får dela på de sista 2 procenten", skriver EV-sales.

Tesla har under hösten klagat över att handelskriget mellan USA och Kina drabbar märket hårt, eftersom alla dess bilar tillverkas i USA och därmed har pålagts nya tullar. I oktober rasade Teslas försäljning i Kina med hela 70 procent jämfört med samma månad 2017, rapporterar Reuters.

Minst 10 procent

Liksom BMW och flera andra tillverkare försöker dock Tesla åtgärda detta genom att lägga mer verksamhet i Kina. Tesla förbereder en stor fabrik i Shanghai, en av de första bilfabrikerna i Kina som blir helt utlandsägd sedan reglerna för detta luckrats upp.

Det stora landet hade redan vid senaste årsskiftet 40 procent av världens bestånd av laddhybrider och elbilar, i engelskspråkiga sammanhang i Kina kallade NEV (New Energy Vehicles), enligt Världsekonomiskt forum.

Och mer ser det ut att bli. Om någon månad, efter årsskiftet, införs ett nytt system med miljökrediter, tänkt att öka andelen sålda supermiljöbilar från dagens cirka fem procent till minst tio procent.