Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många är besvikna efter att leksaksjätten Top-Toy gått i konkurs. Men för många konsumenter finns möjligheten att få tillbaka sina pengar, det gäller även de som köpt presentkort före 1 december. Arkivbild.

Leksaksjätten: Presentkorten betalas tillbaka

Beskedet att leksakskedjorna BR Leksaker och Toys R Us går i konkurs har väckt ilska och frustration. En butik har tvingats stänga efter hot. Leksakskoncernen meddelar att många av dem som köpt presentkort får pengarna tillbaka.

Efter fredagens besked om att den danska leksakskoncernen Top-Toy, som driver leksakskedjorna BR och Toys R Us i Norden, går i konkurs, fanns det många frågor om vad som gäller för de som julhandlat i någon av kedjornas butiker.

- Rent generellt kan man säga att när ett företag går i konkurs så blir det betydligt svårare att utnyttja sina rättigheter som konsument. Frivilliga erbjudanden som öppet köp och bytesrätt kan man inte som konsument kräva när ett företag går i konkurs, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Hot från kunder

Många har reagerat med ilska på det inledande beskedet från leksaksjätten att presentkort som köpts i julhandeln inte gäller längre. På lördagen stängde BR Leksaker i Liljeholmen i Stockholm sedan personalen utsatts för hot från kunder, rapporterar Aftonbladet.

- BR hade själva tagit beslutet att de ville stänga butiken och kallade på väktare. Det hade väl varit lite rörigt, men jag vet inte exakt vad som var anledningen till att de valde att stänga, säger Martin Kjellman, affärsområdeschef på Citycon som äger gallerian.

Inte kört

På lördagen meddelade dock Top-Toy att de som köpt presentkort efter 30 november kommer att få sina pengar tillbaka, skriver Aftonbladet.

- Jag pratade precis med konkursförvaltaren och det stämmer att presentkort köpta i december kommer bli återbetalade. Vi kommer lägga upp instruktioner på vår hemsida inom kort, säger Lars Bo Kirk, talesperson på Top-Toy, till tidningen.

I ett pressmeddelande skriver företaget att de kunder som köpt presentkort efter den 30 november och vill ha pengarna tillbaka ska skicka in en kopia på kortet tillsammans med kvitto till en mejladress.

Regler för kortköp

De som handlat ett presentkort före det angivna datumet kan också skicka in sina uppgifter, men kan inte räkna med att få några pengar i retur.

Även de som köpt presentkort före den 1 december kan dock få pengar tillbaka på andra sätt. Om man har handlat på kredit eller faktura har man skydd via konsumentkreditlagen som säger att konsumenten ska kunna rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget man har handlat av.

- Då ska man höra av sig till kreditgivaren och säga att man inte har kunnat utnyttja sitt presentkort. Därför är det bra att gå tillbaka och kontrollera hur man betalade för sina varor, säger Hans Lundin.

Garantin ger skydd

Också fabriksgarantin ger konsumenten ett skydd.

- Om man har köpt en produkt med fabriksgaranti, som en spelkonsol, går det alltid att vända sig till tillverkaren under garantiperioden.

Att reklamera en vara efter en konkurs är inte omöjligt, men blir ändå avsevärt knepigare när det inte finns någon butik att gå tillbaka till.

- I så fall får man vända sig till tillverkaren. Men de måste i sin tur veta vilken leverantör som butiken har köpt in varan av och det gör det hela betydligt mycket svårare, säger Hans Lundin.