Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Klädkedjan Lindex mer än dubblar vinsten för 2018. Bild: Izabelle Nordfjell/TT
Klädkedjan Lindex mer än dubblar vinsten för 2018. Bild: Izabelle Nordfjell/TT

Lindex vinst rusar

Klädkedjan Lindex mer än dubblade rörelsevinsten under förra året.
– Vi har under 2018 ökat vår lönsamhet på alla våra marknader och inom alla våra affärsområden, säger klädkedjans vd Susanne Ehnbåge.

Lindex har de senaste åren brottats med krympande försäljning, minskade vinster och uppsägningar av personal. Men nu ser utvecklingen ut att vända. Förra året växte rörelsevinsten kraftigt till 298 miljoner kronor – en mer än fördubbling jämfört med 130 miljoner kronor under 2017.

Läs mer: Perfekt tajming för Lindex nya vd

Klädkedjan, som är en del av finska börskoncernen Stockmann, ökade också försäljningen i svenska kronor med 3,6 procent. Totalt minskade dock kedjans försäljning globalt med 2,7 procent till cirka 590 miljoner euro, runt sex miljarder svenska kronor. De fortsätter också att minska antalet fysiska butiker – under 2018 stängde Lindex 29 butiker, men öppnade bara 13 nya.

Den viktiga onlineförsäljningen rusar dock med närmare 47 procent jämfört med året innan.

– Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader. Vi har under 2018 ökat vår lönsamhet på alla våra marknader och inom alla våra affärsområden, säger vd Susanne Ehnbåge i en skriftlig kommentar.

Vill bli "globalt märke"

Hon tillträdde som ny vd för klädkedjan, som i dag har runt 475 butiker i främst Sverige, Norge och Finland, så sent som i höstas. Under 2019 ska Lindex, enligt Ehnbåge, fortsätta satsa digitalt samtidigt som kostnaderna ska försöka hållas nere.

Läs mer: Vind i seglen för Lindex

– Vi växer starkt online och kommer under året accelerera våra digitala satsningar. Hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar bygger vår framgång. Det är med stor entusiasm vi nu blickar framåt med ambitionen att fortsätta stärka Lindex position som globalt varumärke, säger Susanne Ehnbåge.