Lägre rörelseresultat för tyska flygjätten Lufthansa, men bolaget ökar i Sverige. Arkivbild
Lägre rörelseresultat för tyska flygjätten Lufthansa, men bolaget ökar i Sverige. Arkivbild

Lufthansa tappar höjd – lyfter i Sverige

Tysklands och Europas största flygbolag Lufthansa redovisar ett rörelseresultat på 428 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 4 miljarder kronor, för det fjärde kvartalet 2018. Det var 11 procent lägre än motsvarande period föregående år och strax under analytikernas förväntningar enligt en Reutersenkät.

ANNONS
|

Flygjätten förutspår stabila marginaler och ökad försäljning under 2019. Bolagets lågprislinje Eurowings förväntas gå plus minus noll.

Under februari i år flög cirka 9 miljoner passagerare med Lufthansa, vilket är 1,9 procent fler än under motsvarande period i fjol. Det framgår av en separat rapport som släpptes under torsdagen. Kabinfaktorn, som är ett mått på hur pass välfyllda planen är, steg 0,2 procentenheter till 76,5 procent.

Trafiken från Sverige med Lufthansa och gruppens övriga bolag Austrian Airlines, Brussels, Eurowings och SWISS till en internationell destination ökade med 7,7 procent under 2018. Drygt fyra miljoner passagerare reste med gruppens bolag till eller från Sverige under året. Störst var ökningen för resor till Nordamerika, 12,6 procent.

ANNONS

”Sverige är vår viktigaste marknad i Norden och vår tillväxt under 2018 befäster vår ledande position på en tuff marknad", säger Lufthansas chef för de nordiska och baltiska länderna Gabriel Leupold i ett pressmeddelande.

TT-Reuters
ANNONS