Möbelkedjan Mio stäms efter anklagelser om upphovsrättsintrång.
Möbelkedjan Mio stäms efter anklagelser om upphovsrättsintrång. Bild: Fredrik Sandberg / TT

Mio stäms för att ha kopierat prisbelönt designbord

Möbelkedjan Mio stäms på skadestånd för att ha kopierat ett prisbelönt designerbord. Enligt bolaget som stämmer Mio ska borden vara mycket lika.

ANNONS

Möbeldesignbutiken Galleri Mikael & Thomas Asplund stämmer möbelkedjan Mio efter anklagelser om upphovsrättsintrång. Detta var Dagens juridik först med att berätta.

Möbeldesignbutiken menar att Mios bord i serien ”Cord” är alldeles för lika deras Palais-bord. Företaget vill att Patent- och marknadsdomstolen ska förbjuda Mio från att sälja, tillverka, marknadsföra eller sälja Cord-borden. Förbudet ska förenas med ett vite om en miljon kronor om de ändå väljer att göra detta.

Enligt bolaget ska Mios bord ha ”mycket stora likheter med Palais-borden”, både när det kommer till material och färgsättning. Båda borden har en pelare klädd med ekstavar och de ska endast skilja några centimeter i storlek mellan borden.

ANNONS

Palais-bordet har enligt Dagens juridik sålts över hela världen och priset för ett bord skall ligga på cirka 35 000 kronor, långt över det pris som Mio har sålt sitt bord för. Palais-bordet visades upp första gången på en pressvisning 2017 och har sedan dess vunnit flera utmärkelser, bland annat Archiproducts Design Awards 2018 i kategorin möbler och årets möbel i Sköna Hem 2018.

Mio har meddelat att försäljningen skulle upphöra senast den 14 oktober 2021, men att den skulle återupptas om talan inte hade väckts senast den 28 oktober. Björn Lindblad, vd på Mio säger i en intervju med P4 Skaraborg att de tar den här typen av frågor på stort allvar.

– Vi tar alla frågor på största allvar när det gäller saker som har med varumärke och olika verkshöjd på produkter och vårt varumärke.

Han säger också till P4-kanalen att det inte är ovanligt att det uppstår den här typen av konflikter i branschen.

– Det händer emellanåt. Det är inte supervanligt, men det är klart att med vår storlek på bolag så dyker vi upp i olika processer och vi har flera ärenden åt andra hållet också. Alla är måna om att vårda och säkra sitt eget varumärke.

ANNONS
ANNONS