Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Einrides grundare Robert Falck vill inte se några dieseldrivna självkörande lastbilar på de svenska vägarna.

Mjukvaran viktigast i Einrides nya lastbilar

Svenska Einride, som planerar en stor flotta av eldrivna och självkörande lastbilar, vill av miljöskäl inte att dieselbilar ska få göras självkörande.

Om man säger att Einride är en ny svensk lastbilstillverkare så kan det ge felaktiga associationer. Tanken bakom startupbolaget är i första hand inte att konkurrera med Scania och Volvo Lastvagnar på deras planhalva, enligt Robert Falck som har haft en lång karriär på just Volvo. Einrides eldrivna och självkörande lastbilar kommer att tillverkas av externa, ännu inte namngivna, producenter medan Einride står för mjukvaran i de förarlösa bilarna som också kan fjärrstyras.

- I både USA och Kina har det de senaste åren varit en boom för projekt som kopplar ihop hårdvaran med mjukvara. Jättar som Alibaba, Walmart och Amazon har som vision att automatisera transportsystemen. Om det går bra i de länderna så borde det fungera i den största marknaden, Europa. Det vi jobbar med är att driva elektriska transportsystem. Vi är mer en åkare eller speditör snarare än en lastbilstillverkare, säger Robert Falck till TT.

Gammal logik

Det finns i dag inte en global lastbilstillverkare som inte lägger ner stora summor på att utveckla både eldrift och självkörande system. Men kärnan i deras affärer är fortfarande tunga dieseldrivna fordon, påpekar Robert Falck och tillägger att när Tesla presenterade sin första ellastbil så var det också en tung traditionell långtradare som måste släpa på väldigt tunga batterier.

- Det beror på att man behåller den gamla logiken där stora lastbilar tillverkas för att maximera ekonomin, vilket är kopplat till chauffören. Vi gör fordonen betydligt mindre, vilket betyder mindre batterier, och med vårt system för eldrift och självkörande bilar blir det billigare än att köra på diesel, hävdar han.

Inga självkörande dieslar

Men självkörande lastbilar kan också ha dieselmotorer och där finns en stor risk för miljön, enligt Robert Falck.

- När de självkörande bilarna kommer så blir det också en extrem ökning av transporterna. Vi måste vara medvetna om att de befintliga aktörerna, som investerat tungt i diesel, vill behålla de plattformarna när de automatiserar. Jag vill att det ställs krav på en koldioxidneutral transportlösning för att få göra den självkörande.

5G avgörande

Einride genomför nu ett test i Jönköping tillsammans med DB Schenker, Telia och Ericsson där ett av bolagets fordon går mellan lager och terminal. Inom kort väntas besked från Transportstyrelsen om bilen får ge sig ut på en kortare sträcka på allmän väg. Samarbetet med Ericsson kommer också att visas upp på mobilmässan i Barcelona i veckan och där 5G står i centrum.

- 5G är nyckeln till att åstadkomma en storskalig förändring av transportsystemen och det kommer att kräva ett ganska heltäckande 5G-nät.

TT: När tror du att vi får se självkörande lastbilar i större skala på svenska allmänna vägar?

- Jag tror det kommer inom fem år. I USA finns det redan storskaliga tester av självkörande lastbilar.