HUI:s analytiker Saga Bowallius presenterar årets julklapp – en mobillåda.
HUI:s analytiker Saga Bowallius presenterar årets julklapp – en mobillåda. Bild: Anders Wiklund/TT

Mobillådan är årets julklapp

En låda för att lägga ifrån sig mobiltelefonen i har utsetts till årets julklapp av HUI. Den anspråkslösa lådan kan enligt institutet skapa bättre balans i livet.
– Det var ett självklart val, säger Saga Bowallius, analytiker vid HUI.

ANNONS

Det är 32:a året i rad som Handelns utredningsinstitut, HUI, utsett årets julklapp. Valet av lådan, en parkeringsplats för mobilen, motiveras med att den kan hjälpa människor att hitta balans mellan ständig uppkoppling och skärmfri tid.

– Vi tycker att det är en bra symbol för de trender vi ser i samhället. Vi ser exempelvis böcker på temat hur vi påverkas av telefoner och appar som kan reglera vår skärmtid och att det har fått ett uppsving. Det är den trenden vi vill fånga, säger Saga Bowallius.

Kriterierna som måste uppfyllas är att produkten ska vara en nyhet eller ha väckt nytt intresse under året.

ANNONS

Den ska också svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Slutligen ska den representera den tid vi lever i.

Men vilken julklapp vill svenskarna helst ha? Prisjämförelsesajten Pricerunner har i samarbete med Kantar Sifo frågat 1 000 svenskar och frågat vad de helst vill ha. I topp hamnar boken.

"Då talar vi om en fysisk bok. Mest intressant är att det är unga människor i åldern 18–29 år som allra helst vill ha böcker. På julen verkar vi vilja ha en paus från alla digitala och sociala medier", skriver Nicklas Storåkers, vd, i ett pressmeddelande.

Årets julklapp är en mobillåda.
Årets julklapp är en mobillåda. Bild: Anders Wiklund/TT

1. Böcker 19 procent

2. Kläder 17 procent

3. Pengar 16 procent

4. Presentkort till underhållning 13 procent

5. Presentkort till resor 12 procent

6. Trädningskläder och löparskor 11 procent

7. Presentkort till shopping 10 procent

8. Dekoration och heminredning 8 procent

9. Köksmaskiner och kökstillbehör 8 procent

10. Makeup och parfymer 7 procent

11. Verktyg 7 procent

12. Smycken 6 procent

13. Trädgårdsutrustning 6 procent

14. Mobiltelefon 5 procent

15. Underkläder 5 procent

16. Skor 5 procent

17. Väska 4 procent

18. Dator 4 procent

19. Surfplatta 4 procent

20. Hörlurar 4 procent

Källa: PriceRunner/Kantar SIFO

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

Källa: HUI Research

ANNONS