Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Modekedjan Joy gick i butik i mars förra året. Bild: Jessica Gow/TT
Modekedjan Joy gick i butik i mars förra året. Bild: Jessica Gow/TT

Modekedjan Joy gick i konkurs – återuppstår med e-handel

Modekedjan Joy gick i konkurs förra året. Nu återuppstår klädmärket – men enbart som e-handel som planeras dra igång i maj, rapporterar Market.

Det var i mars förra året som MQ försatte dotterbolaget Joy i konkurs. Kedjan stängde samtliga butiker, däribland en butik på Torp.

Men snart får Joy liv på nytt. Ett nytt team har tagit över varumärket och planerar att lansera sin e-handel i mitten av maj månad.

LÄS MER: Två anrika klädmärken slås samman – blir ett bolag

Gamla kunder hör av sig på sociala medier

Sofia Valentin, en av de nya delägarna, uppger för Market att Joy fortarande har lojala kunder som hör av sig via sociala medier.

– Vi får väldigt många spontana inlägg om produkter som de saknar, kläder de vill ha tillbaka, färger de vill se mer av etc. Det är också en jättebra möjlighet att kunna utgå från vad kunderna verkligen vill ha nu när vi startar om.

Det faktum att man inte kommer att ha några butiker gör att det kommer att bli lättare att göra affären lönsam, enligt Sofia Valentin.

LÄS MER: Ikeas second hand-satsning öppnar

LÄS MER: Centrumhandlarna kämpar för att klara sig: ”Det har blivit tuffare”

Inte aktuellt med fysiska butiker

– Vi har en helt annan kostnadskostym än vad gamla Joy hade. Att driva fysiska butiker i dag är fruktansvärt dyrt jämfört med vad en e-handelsdistribution kostar. Vi är övertygade om att vi kan locka tillbaka en mycket stor del av Joys gamla kunder och få dem att börja e-handla, säger hon till Market.

För tillfället är det uteslutet att öppna någon fysisk butik, men man överväger andra alternativ på sikt, såsom popup-butiker och events.

– Vi är väldigt medvetna om att våra kunder i stor utsträckning gärna handlar fysiskt, och vi vill dessutom väldigt gärna komma ut och träffa dem. Så vi jobbar på att ha någon form av fysisk närvaro, så fort vi generellt får tillåtelse att umgås och träffa andra, säger Sofia Valentin till Market.

LÄS MER: Uddevallabon Johan Torge blir ny chef för Torp köpcentrum