Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Odd Molly stänger två av tre butiker

Klädkedjan Odd Molly ska minska antalet butiker från 17 till 6 under det kommande året, skriver bolaget i en kvartalsrapport. Målet är att få ned driftskostnaderna med 50 miljoner kronor per år, enligt Odd Molly.

Odd Mollys aktie rasar 16 procent på Stockholmsbörsen efter beskedet och har därmed tappat över 80 procent av sitt värde sedan mars 2017.

"Effekterna realiseras successivt under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 miljoner kronor har reserverats i kvartalet", skriver Odd Molly.

För tredje kvartalet redovisar Odd Molly en förlust före skatt på 19,3 miljoner kronor. Det kan jämföras med vinsten på 6,6 miljoner ett år tidigare.

Nettoomsättningen faller till 99,1 miljoner kronor, ned från 134,4 miljoner kronor.

"I korthet innebär det att vi på flertalet internationella marknader styr om till en licensmodell, vi minskar sortimentsbredden väsentligt och vi stänger en stor del av våra fysiska butiker", skriver vd Jennie Högstedt Björk i en kommentar.