I Volvo Cars frånvaro blir det färre svenska utställare än vanligt i Genève. Polestar, här med vd:n Thomas Ingenlath, kommer att visa upp bolagets nya elbil för allmänheten och Koenigsegg lanserar sin nya superbil. Arkivbild
I Volvo Cars frånvaro blir det färre svenska utställare än vanligt i Genève. Polestar, här med vd:n Thomas Ingenlath, kommer att visa upp bolagets nya elbil för allmänheten och Koenigsegg lanserar sin nya superbil. Arkivbild

Orolig bilbransch visar upp sig i Genève

2018 var ett blandat år för den internationella bilbranschen. En del märken redovisar stigande resultat, men för flera gick det sämre. Det som mer eller mindre skrämmer vettet ur de europeiska tillverkarna är om USA:s president Donald Trump gör verklighet av hotet om nya biltullar.

ANNONS
|

På den europeiska marknaden ställde EU:s nya tester av utsläpp och bränsleförbrukning, WLTP, till det för flera tillverkare. Alla personbilsmodeller som såldes efter halvårsskiftet måste ha en ny certifiering och på grund av trånga flaskhalsar hann flera tillverkare inte med. Det gjorde försäljningen både före och efter sommaren ryckig.

De flesta tillverkarna tyngdes också av väldigt stora investeringar i eldrift och självkörande teknik. För att ta ett exempel: Daimler, som bland annat äger Mercedes, satsade motsvarande 96 miljarder kronor på forskning och utveckling under 2018.

Blandade resultat

För Daimlers del var det just Mercedes som var den svagaste länken 2018. Vinsten på personbilarna sjönk med drygt en miljard euro under året, främst beroende på de amerikanska tullarna på exporten till Kina. Daimlers övriga divisioner ökade intäkterna och totalt steg koncernens omsättning med två procent till drygt 1760 miljarder kronor.

ANNONS

Renault redovisar försämringar både på försäljning och vinst. Omsättningen backade drygt två procent till cirka 682 miljarder kronor. Bland förklaringarna finns minskad försäljning av dieselbilar och växelkursförluster.

Volkswagengruppen varnade för drygt en vecka sedan investerarna för att även 2019 kan bli ett tufft år. För Volkswagens del stannade rörelseresultatet 2018 på cirka 147 miljarder kronor, ett tapp på runt 21 miljarder jämfört med 2017. Den stora oron gäller dock koncernens lyxmärken Porsche och Audi som riskerar att drabbas hårdast om Trumps hot om tullar blir verklighet.

Toppnamn sparkades

PSA-gruppen, med Peugeot och Citroën, gick tydligast emot strömmen förra året med ett rörelseresultat som ökade 43 procent till cirka 60 miljarder kronor.

Volvo Cars rörelseresultat för 2018 ökade med blygsamma 0,9 procent till 14,2 miljarder kronor. Tullar och prispress på flera marknader anges som skäl av vd:n Håkan Samuelsson. Försäljningen steg med 12,4 procent jämfört med 2017.

För några tillverkare var 2018 dystert av lite ovanliga skäl. Audis vd Rupert Stadler greps i somras för misstänkta brott i samband med Volkswagenkoncernens dieselskandaler. Under hösten fick han sparken och ersattes vid årsskiftet av Bram Schot.

Carlos Ghosn, styrelseordförande för alliansen Renault–Nissan–Mitsubishi, greps i november i Tokyo misstänkt för ekonomiska oegentligheter. Tämligen omgående fick han sparken från sina uppdrag i Nissan och Mitsubishi. I januari lämnade han, eller fick sparken, från Renault. Rättegången i Japan mot Ghosn inleds senare under året.

ANNONS

Den stora internationella bilmässan i Genève inleds på tisdag med två pressdagar och därefter öppnas den för allmänheten.

TT
Fakta: Bilmässan i Genève

Bilmässan på Palexpo är en av de största i sitt slag i världen. Vad som gör den extra intressant är att den i branschen betraktas som neutral och att ingen tillverkare, oavsett storlek, kan köpa sig utrymme på andras bekostnad.

Den årliga mässan är också tummelplatsen för tillverkarna av superbilar, däribland svenska Koenigsegg.

Volvo Cars deltar inte på årets mässa.

Förra året besökte 660000 människor mässan i Genève. Det var en minskning med 30000 besökare jämfört med 2017.

ANNONS