Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Den nya elbilen från Volvo – Polestar 2.

Polestar vill stå på egna ben

För inte särskilt länge sedan hette det att elbilen Polestar skulle bli Volvo Cars prestandamärke. Så verkar det inte alls bli.

De flesta bolagen som tillverkar premiumbilar har vad som brukar kallas ett prestandamärke. Mercedes har AMG och BMW har sin M-serie. I grunden handlar det om att spetsa utvalda modeller med fler hästkrafter, bättre bromsar och fjädring och ett tuffare utseende.

När Volvo Cars för några år sedan gjorde klart att man nu tillhörde premiumskaran på marknaden, drog de flesta slutsatsen att Polestars framtid var utstakad. Men vd:n Thomas Ingenlath understryker med emfas att det inte är vad Polestar handlar om idag. Han vill tvärtom tona ner kopplingen till Volvo Cars.

Skapa nytt bilmärke

- I dessa tider är hela AMG-grejen udda och gammalmodig. Vi försöker skapa prestanda med annat än tuffa spoilers (bildelar som kan minska lyftkraften i bilen). Vi försöker skapa ett nytt bilmärke och AMG handlar alltid om Mercedes. Polestar kommer definitivt att vara något annat än bilmärket Volvo, säger han och fortsätter:

- Volvo är så tydligt förankrad i sina grundvärderingar som säkerhet och att människorna alltid är viktigare än maskinerna. Det ger oss utrymme att fokusera mer på känslan av att köra bilarna och på exklusivitet.

Thomas Ingenlath understryker också att det blir lättare för ett självständigt Polestar att ta sig an konkurrenterna, i första hand Tesla Model 3, än om bolaget var en underavdelning till Volvo Cars.

Inget bling-bling

Polestar 2, som premiärvisades på nätet i förra veckan, får en hel del uppmärksamhet på bilmässan i Genève, där det ärligt talat inte visas upp särskilt många nya modeller som är klara för produktion. På nära håll är designen mer spännande än vad som framgick av webbsändningen. Det finns nästan inget bling-bling på bilen och designen är närmast industriell. Den har också kallats "nordisk".

- Jag vill kalla det produktdesign. Den har till att börja med koppling till funktionalism med en klarhet och begriplighet. Men jag kommer från tysk funktionalism, som till exempel Bauhaus, och jag blev förvånad över hur mycket funktionalism, men med värme och mänsklighet, det finns i skandinavisk design.

Polestar 2 kommer inte att få den spärr vid 180 kilometer i timmen som Volvo Cars avslöjade i veckan att bolaget inför på alla sina modeller från 2020.