Tusentals kunder hos researrangören Tui drabbade av ändringar i flygprogrammet. Arkivbild.
Tusentals kunder hos researrangören Tui drabbade av ändringar i flygprogrammet. Arkivbild. Bild: FREDRIK PERSSON

Resebolagets kunder rasar – tiotusentals drabbade

Tiotusentals av researrangören Tui:s kunder har fått sina resor av- eller ombokade – på grund av bristande kundservice rasar nu de drabbade i kommentarsfälten på Facebook, rapporterar Aftonbladet.

ANNONS
|

Researrangören Tui har stora problem med sitt flygprogram just nu. Som följd har bolaget också många arga kunder som fått sina resor av- eller ombokade. På Tui Sveriges Facebooksida är det många som är upprörda, vilket Aftonbladet var först att rapportera om.

”Kommer aldrig mer att resa med Tui – detta är bedrövligt”, skriver en av kunderna i kommentarsfälten.

En annan skriver:

”Kommer inte att boka om, utan vi vänder oss till en annan researrangör”.

Ilskan som riktas mot Tui Sverige följer på vad många kunder menar är en obefintlig eller undermålig kundtjänst som de drabbade inte lyckas komma fram till.

ANNONS

Tui Sveriges kommunikationschef Adam Györki beklagar situationen som uppstått.

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki i en intervju med Aftonbladet.

Resor till Thailand och Mexiko drabbas

Det är pandemin som ställer till det för Tui som nu tvingas lägga om flygresor för tiotusentals resenärer, enligt kommunikationschefen. Även små förändringar i flygprogrammet kan leda till stora förändringar såsom uppskjutna eller inställda avgångar. Hårdast drabbade är de kunder som bokat resor till Thailand eller Mexiko.

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart. Det är framför allt Thailand och Mexiko som ställer till det. Tui kommer inte att komma igång med Thailandsresorna vid den tidpunkt de önskade, och när de skjuts upp eller ändras skapar det krångel.

Han fortsätter:

– Alla destinationer och alla tider är drabbade, men inte alla kunder, säger Adam Györki till Aftonbladet.

På grund av det höga söktrycket till Tuis kundtjänst uppmanar han drabbade resenärer att först och främst ta kontakt med researrangören genom Facebooks meddelandetjänst Messenger. Då slipper kunden vänta i en lång telefonkö, enligt kommunikationschefen.

Tidningen har sökt Tui Sverige för en kommentar.

ANNONS
ANNONS