Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Daimlers vd Ola Källenius. Arkivbild.

Sämre resultat för Daimler

Den tyska fordonskoncernen Daimler, med bilmärket Mercedes-Benz, redovisar en minskad rörelsevinst på 22 procent i årets fjärde kvartal. Rörelseresultatet (ebit) föll till 2,67 miljarder euro, vilket var lägre än väntat.

Koncernens resultat tyngs främst av sjunkande lönsamhet för bilmärket Mercedes-Benz, med ett vinstfall på 21 procent till 1,88 miljarder euro. Handelskrig och växande kostnader för utveckling av elbilar och självkörande bilar slog mot resultatet.

Försäljningen av Mercedez-Benz personbilar steg fyra procent under fjärde kvartalet. Under 2018 var Mercedez-Benz det bäst säljande bilvarumärket i lyxsegment med 2,31 miljoner nybilsregistreringar.

Daimler spår något bättre intäkter och resultat under 2019.