Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterar resultatet för koncernen för sista gången – i mars tillträder nye vd:n Jim Rowan.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterar resultatet för koncernen för sista gången – i mars tillträder nye vd:n Jim Rowan. Bild: Jonas Ekströmer/TT, Sanna Tedeborg

Så presterade Volvo Cars under 2021 – det andra pandemiåret

Volvo Cars visade en vinst på 3,7 miljarder kronor i slutet av året, vilket är lägre än förväntat och innebar en minskad lönsamhet. Kostnader för Polestar tynger. Även omsättningen sjönk, men var högre än väntat och fjolåret som helhet innebar rekord för bilmärket. Det goda 2021 innebär att personalen får en månadslön i bonus – 35 000 kronor för fabrikspersonalen i Torslanda.

ANNONS
|

För helåret 2021 rapporterar Volvo Cars en omsättning på 282 miljarder kronor, vilket är högre än i fjol och en vinst på 20,3 miljarder kronor. Rörelsemarginalen landade på 7,2 procent, vilket är mer än en fördubbling mot 2020 som präglades kraftigt av coronapandemin. Målsättningen är att nå en lönsamhet på 8–10 procent i mitten av 20-talet.

Helårsresultatet innebär enligt bolaget den högsta omsättningen och lönsamheten någonsin. Och nu meddelar finanschefen Björn Annwall för TT att personalen kommer att kriterierna för bonus faller ut och det blir en extra månadslön för de anställda.

Det bekräftar även företagets presstalesperson, Ben Foulds, för GP.

ANNONS

– För en fabriksanställd i Torslanda kan det innebära 35 000 kronor extra i månadslön som betalas ut på aprillönen, säger han.

– För tjänstemän kommer ersättningen att variera.

Fjolårets bilförsäljning uppgick till knappt 700 000 bilar, vilket GP rapporterat om tidigare. Företaget, som börsintroducerades under hösten, föreslår ingen utdelning till de många aktieägarna för denna första period.

LÄS MER:Volvo bygger om fabriken i Torslanda – satsar nya miljarder

Sämre resultat för kvartalet

Ser man till sista kvartalet visade dock bolaget en sämre vinst. Vinsten på 3,7 miljarder kronor för fjolårets sista kvartal kan jämföras med en förväntan på 4,6 miljarder kronor, enligt Bloomberg. Året innan var vinsten 4,9 miljarder kronor motsvarande period ett år tidigare.

Omsättningen på drygt 80 miljarder för kvartalet är dock lite högre än väntat men kan samtidigt jämföras med drygt 85 miljarder kronor samma period i fjol. Störningar i leveranskedjorna fortsatte under kvartalet och antalet sålda bilar minskade med 20 procent.

Lönsamheten drogs också ned av högre råvaru- och fraktkostnader och andelar i samriskbolag, där bland annat kostnader kopplat till Polestar drog ned – bolaget som Volvo Cars är hälftenägare i.

Samtidigt uppger bilmärket att man hade en stark efterfrågan och orderingång. De laddbara elektriska bilarna utgjorde 34 procent av försäljningen sista kvartalet.

Volvo Cars år har präglats av en återhämtning i produktionen, där det första kvartalet i fjol var det bästa någonsin. Men samtidigt har den fortsatta pandemin påverkat – om än inte lika mycket som 2020 – med störda värdekedjor och där den globala halvledarbristen lett till störningar i produktionen av de alltmer datoriserade bilmodellerna.

ANNONS

Volvo Cars fjärde kvartalet 2021 (jämfört med året innan) i miljarder kronor

Omsättning: 80,1 (85,3)

Rörelseresultat: 3,7 (4,9)

Rörelsemarginal: 4,6 procent (5,8)

Rörelsemarginal borträknat samriskbolag: 7,1 procent (5,8)

Inkomst per aktie: 0,66 kronor (1,92)

Komponentbristen problem även framåt

I delårsrapporten skriver vd Håkan Samuelsson: ”Blickar vi framåt, så är osäkerheten fortsatt hög. Även om komponentbristen har lättat något, så förblir den en begränsande faktor.”

Samtidigt uppger han att elbilar kommer att växa snabbare än marknaden som helhet och att man kommer ha fortsatt volymtillväxt 2022.

”2022 startade som förväntat. Produktionen har fortsatt att gradvis förbättras, men bilförsäljningen är fortfarande lägre jämfört med föregående år”, kommenterar Håkan Samuelsson.

Fredagens rapport blir samtidigt Håkan Samuelssons sista, där han efterträds av skotske Jim Rowan, med bakgrund i tech-industrin, i mars. Samuelsson tillträdde 2012 som en lösning efter att tyske Stefan Jacoby plötsligt tvingades sluta. ”Jag ser fram emot att att välkomna Jim Rowan till hans nya roll som vd för Volvo Cars den 21:a mars, för att leda företaget på dess fortsatta resa” kommenterar Samuelsson.

Under de knappa tio åren har Volvo Cars genomgått en förändring och utveckling under det kinesiska ägandet där man nått volymer man inte varit i närheten av tidigare. Det blev dock ett avbräck under pandemin då försäljningen sjönk, men när 2021 räknades in var man nästan tillbaka på de volymer man hade haft 2019. Det fortfarande en bit kvar till målet om 800 000 bilar som man hade som målsättning innan pandemin slog till. Det långsiktiga målet man satt upp nu är dock i stället 1,2 miljoner sålda bilar om året.

ANNONS

Den stora osäkerheten för Volvo Cars, som man delar med andra bolag i branschen, är övergången till att bli ett rent elbilsbolag, hur kommande modeller kommer att slå och vilken position på marknaden man kan vänta sig där. Under detta året kommer bolaget att lansera en ny, stor elektrisk suv som kommer att ersätta flaggskeppet XC90. Hur den går på marknaden kommer att visa utvecklingen framåt.

LÄS MER:Volvo Cars väntas skippa utdelning

ANNONS