Tusentals SAS-flyg har ställts in som en följd av strejken. Arkivbild.
Tusentals SAS-flyg har ställts in som en följd av strejken. Arkivbild.

SAS vd: Strejken måste få ett slut

De skandinaviska SAS-piloternas strejk är inne på fjärde dagen. Ett tusental flyg ställs in under måndagen och tisdagen.

ANNONS
|

Kön av resenärer som vill få hjälp med att boka om sina SAS-flygbiljetter ringlar lång ute på Arlanda. Nära 670 av SAS flygningar är inställda under måndagen. På tisdagen har ytterligare cirka 550 flyg ställts in.

Mycket tyder i nuläget på att det kan bli tal om ytterligare hundratals inställda avgångar och tiotusentals fler drabbade resenärer kommande dagar.

Varken fack eller arbetsgivare har några nya besked att ge om framsteg i konflikten. För närvarande sker inga förhandlingar.

Låst läge

För att komma vidare krävs att någon är beredd att rucka på sina ståndpunkter.

Medlarna som varit i kontakt med parterna under helgen bedömer förhandlingsläget som låst.

ANNONS

- Parterna står kvar vid sina utgångspunkter. Det känns inte meningsfullt att träffas och upprepa samma saker igen, säger Jan Sjölin, vid Medlingsinstitutet.

Medlarna står standby för att sätta i gång och arbeta så snart förutsättningarna förändras.

Bådas ansvar

SAS vd Rickard Gustafson är bekymrad över hur strejken påverkar kunderna och deras förtroende för bolaget. Han säger att han är mån om att parterna kommer tillbaka till förhandlingsbordet så snart som möjligt och att de kräver ansvar från båda håll.

TT: På vilket sätt anser du att ni tar ert ansvar nu?

- Vi gör allt vi kan för att vara kreativa och hitta lösningar som faktiskt möter de områden Pilotföreningen tycker är viktiga, säger Rickard Gustafson.

- Vi har lagt attraktiva erbjudanden på bordet som de har tackat nej till. Då får vi se vad vi kan göra ytterligare.

ANNONS

Svårt möta krav

De svenska, danska och norska SAS-piloterna kräver ett 13-procentigt lönepåslag och större inflytande över sitt arbetsschema. Svenska flygbranschens bud har stått fast sedan i torsdags – en löneökning enligt det så kallade industrimärket, som i år ligger på 2,3 procent.

Att gå med på samtliga krav från pilotfacket är inte möjligt, enligt vd, som hävdar att bolaget måste vända på varje krona för att klara av pågående omställningsarbete.

- Att ha en kravbild som slår undan vår konkurrenskraft fungerar bara inte, säger Rickard Gustafson, samtidigt som han säger att det är viktigt för bolaget att kunna erbjuda attraktiva arbetsvillkor för anställda.

Pilotfackets Wilhelm Tersmeden tror att bolaget kommer att få svårt att attrahera arbetskraft framöver om man inte gör en marknadsanpassning av villkoren.

- Med tanke på att vi går mot en pilotbrist med enorma pensionsavgångar så tror jag SAS kommer ha svåra problem med rekrytering framöver, säger han.

ANNONS

Många drabbade

Pilotfacket håller inte med om att deras krav skulle få bolaget på fall.

- Det faller på sin egen orimlighet. SAS pilotkostnad är drygt sex procent av de totala kostnaderna. Pilotkostnaderna är de enda som är lägre än hos konkurrenterna. I stort sett alla andra kostnader är högre än hos konkurrenterna, säger Wilhelm Tersmeden.

Hittills har strejken inneburit över 2800 inställda avgångar och knappt 280000 drabbade resenärer. Flygbolaget har gett dem med resor bokade till och med den 5 maj möjlighet att boka om eller boka av sina resor.

- Så fort vi har något nytt besked går vi ut med det, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

TT
Fakta: Konflikt om kollektivavtal

Konflikten rör nya kollektivavtal för piloterna.

Före förhandlingarna sade SAS upp särskilda avtal mellan sig och piloterna gällande samverkan, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper.

Piloterna anser bland annat att de lönemässigt har hamnat efter sina kollegor i andra bolag. En annan huvudfråga rör mer förutsägbarhet i förhållande till arbete och fritid.

Den 2 april, efter att förhandlingarna brutit samman, varslade SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige om strejk med start 26 april vid midnatt, om ingen lösning nåtts.

På kvällen den 25 april lade medlarna i Sverige fram ett bud till parterna. Budet innehöll, enligt arbetsgivaren, att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent. Fackets krav har beräknats innebära en löneökning på 13 procent.

Piloterna sade nej till budet, medan arbetsgivaren sade ja.

Efter att förhandlingsfristen löpt ut vid midnatt fortsatte de norska och danska parterna förhandlingarna på övertid, men på morgonen den 26 april meddelade norska och danska medier att även de piloterna tas ut i strejk.

ANNONS