Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Med en av fyra motorer eldriven skulle koldioxidutsläppen kunna sänkas. Arkivbild.

Satsning på flygplan med elhybridmotor

Flygplanstillverkaren Airbus har tillsammans med tyska Siemens och brittiska Rolls-Royce inlett ett samarbete för att utveckla ett passagerarflygplan där en av fyra motorer är en elmotor.

En första prototyp av planet, som kallas E-Fan X Technology, ska vara flygklar till 2020. Utgångspunkt tas i det befintliga jetflygplanet BAE 146.

På sikt är tanken att två av fyra motorer ska vara eldrivna, med kraftinhämtning från en turbin i flygplanet.

Airbus står för bygget av själva flygplanet och kontrollsystemet, medan Rolls Royce ska tillverka den eldrivna flygplansmotorn. Siemens för sin del ska leverera en elektrisk motor på två megawatt som ska driva flygmotorn.

Även andra projekt pågår med sikte på passagerarflygplan med hybridmotor, bland annat ett som drivs av amerikansak Zunum Aero och där bland annat Boeing, Jetblue och en federal amerikansk fond är partner.