Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Volvo Cars delårsrapporterar. Arkivbild.

Snabbväxande Volvo Cars har lönsamhetsproblem

Ett nytt historiskt rekord på över 642 000 sålda bilar, ökade marknadsandelar och ett lyft för försäljningsintäkterna på 21 procent i fjol räcker inte. Tillväxten har ett pris och marginalerna går åt fel håll för Volvo Cars.

Högre kostnadsläge i stora länder som Kina, tullar och handelshinder drar ned lönsamheten för bolaget, enligt Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Redan i höstas började utsikterna grumlas och de långt gångna planerna på en börsnotering av bolaget, ägt av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, skrotades.

Ny fas

Håkan Samuelsson, som med hänvisning till just sämre marginaler slopat bonusen för alla anställda i år, beskriver läget som en ny fas för Volvo Cars och hela bilindustrin. Framtiden handlar om tillväxt och marknadsandelar efter några år präglade av stora investeringar i fabriker och nya bilmodeller.

- Där gäller det att fokusera mycket mer på kostnadsreduktion och besparingar, säger han.

För helåret stannade Volvo Cars vinstökning på 0,9 procent till 14,2 miljarder. Och rörelsemarginalen 2018 sjunker till 5,6 procent, ned från 6,7 procent ett år tidigare.

Volvo Cars mål är att till 2020 ha ökat försäljningsvolymen till 800 000 bilar och samtidigt lyfta lönsamheten till de nivåer som de stora tyska konkurrenterna har, enligt Samuelsson. Exakt vad den tyska marginalen ligger 2020 återstår dock att se.

- För några år sedan sa jag att det är väl ungefär åtta procent. Nu vet jag inte. Vi får väl se, säger Håkan Samuelsson.

Investeringarna minskar

Ökade volymer, som öppnar för högre kapacitetsutnyttjande, kan ge draghjälp.

- Sedan tror jag också att vi får gå in i en fas där det inte bara är expansion, anställningar och kostnadsökningar utan mer tar på oss sparkostymen och håller i pengarna, säger Samuelsson.

Personalnedskärningar är inte aktuellt, men konsultnotan kan nog pressas en del, enligt Samuelsson.

- Vi har expanderat, vi har byggt fabriker, vi har utvecklat alla nya bilar – självklart har det kostat pengar. Men nu är vi faktiskt igenom den perioden och vi ser att investeringarna för första gången i år kommer att minska något, säger han.

Till 2025 ska hälften av Volvo Cars försäljning bestå av elbilar och resten av olika former av hybridmodeller. En milstolpe på vägen dit är på väg att passeras med den första renodlade elbilen, Polestar 2, som med en prislapp på omkring 1,5 miljoner ska lanseras någon gång under 2019.

Polestar 2 byggs inledningsvis i Kina, men den tekniska plattformen ska i ett senare skede även utnyttjas i en el-version av Volvo XC40.

- På så sätt delar vi utvecklingskostnaderna och kan snabbare elektrifiera vårt program, säger Samuelsson, som tillägger att cirka tio procent av Volvo Cars produktion i dag är "elektrifierad".

Större osäkerhet

Förutom elektrifiering och projekt med självkörande bilar tampas Volvo Cars, som alla konkurrenter, med ekonomisk motvind just nu. Världskonjunkturen har foten på bromspedalen. Det råder dessutom stor osäkerhet kring president Donald Trumps hot om 25-procentiga biltullar på EU-bilar, handelskriget mellan Kina och USA och brexit, som riskerar att sluta i en brittisk krasch ut ur EU utan övergångsregler redan i slutet av mars.

- Osäkerheten är definitivt större än normalt, säger Samuelsson.

Han tror brexit blir ett mindre problem då Volvo Cars inte har någon produktion i Storbritannien, även om det kan bli handelshinder som stör exporten till vad som är Volvo Cars tredje största marknad.

Däremot skulle handelsrestriktioner mellan Europa och USA skapa problem och risken är att Volvo Cars på sikt tvingas producera alla bilmodeller lokalt för att undkomma tullar.

- Det skulle vara en väldigt negativ utveckling, säger Samuelsson.

- Frihandel innebär bättre och billigare bilar för konsumenterna. Väljer man att gå till en mer isolationistisk politik innebär det dyrare bilar och sämre utbud.