Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Raset tycks inte ha påverkat svenska småsparares förtroende för Spotify – inflödet av nya ägare har fortsatt i samma takt trots nedgången på nästan 30 procent sedan toppen i slutet av juli. Arkivbild.

Spotify fortsatt populär bland småsparare

Trots raset har Spotify fortfarande ett högt förtroende hos svenska småsparare. Bolaget som presenterar sina kvartalssiffror i dag har gått ned med nästan 15 procent på börsen sedan noteringen i april – ändå fortsätter tillströmningen av nya ägare.

Svenska småsparare tycks inte ha påverkats av de senaste månadernas branta börsnedgång där de amerikanska teknikbolagen också dragit med sig svenska Spotify.

Aktien har gått ned med nästan 30 procent sedan toppen i slutet av juli – men det har inte rubbat inflödet av nya ägare på Avanza som fortsatt i samma takt som under våren och sommaren.

- Den allmänna börsoron har drabbat de högt värderade teknikbolagen ganska hårt. Spotify har också pressats av försäljningar från de två grundarna och från musikbolagen Sony music och Warner music, säger sparekonomen Johanna Kull.

- Men om man tittar på antalet privata sparare så har det ändå tillkommit aktieägare hela tiden.

Bland de mest populära

Avanza har nu drygt 4 700 privata sparare som äger aktier i Spotify, en ökning med 152 procent sedan börsnoteringen i april.

Det innebär att teknikbolaget klättrat upp på listan bland de tio mest populära amerikanska aktierna – de som tillkommer köper dock färre aktier än de som var först upp på tåget, säger Johanna Kull.

- De riktiga entusiasterna hoppade på direkt vid noteringen, och de med stora innehav har sålt av det senaste halvåret, säger hon.

- Men det är ganska naturligt att man plockar hem en del av vinsten efter en sådan kraftig uppgång som Spotify hade till en början.

"Finns potential"

Johanna Kull tycker att man som småsparare ska vara medveten om att Spotify är att tillväxtbolag och att det tar lång tid att skapa en långsiktig vinst.

Musikbranschen präglas dessutom av en stenhård konkurrens.

- Men det är klart att det finns potential, och om man tittar på de mer positiva analytikerna så pekar ju de på att Spotify funderar att expandera på andra marknader – i Brasilien, Indien och Mexiko.