Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Det går bättre än väntat för Spotify – och nu kan det till och med bli vinst i fjärde kvartalet, enligt musikströmningsjättens kvartalsrapport.

Spotify rasar trots starka siffror

Det går bättre än väntat för Spotify och nu kan det till och med bli vinst i fjärde kvartalet. Ändå rasar aktien på börsen, något som enligt analytiker beror på ledningens flaggade investeringar.

Efter år av jätteförluster kan en vändning vara närmare än vad många bedömare har trott. Spotify levererade en förlust om 73 miljoner euro i det tredje kvartalet förra året – samma period i år är motsvarande siffra nere på 6 miljoner euro.

Lönsamheten är till och med bättre än vad bolaget självt räknat med – och rejält mycket bättre än analytikernas förväntningar som prognostiserade en förlust på minus 50 miljoner euro enligt Reuters.

- En förlust på 6 miljoner euro – det är i Spotifys storlek i stort sett ingenting. Om de fortsätter att växa, vilket det mesta tyder på, kan de redovisa en vinst redan nästa kvartal, säger Tomas Otterbeck, teknikanalytiker på Redeye.

Han tror att en avgörande faktor är Spotifys omförhandlade avtal med skivbolagen från i fjol.

- Det är lätt att underskatta vilken effekt det kan ha när man har de här volymerna. Intäkterna har gått från stora till gigantiska, och när kostnaderna går ned med några procent blir det en enorm hävstångseffekt.

Rasar på börsen

Bruttomarginalen har gått från 22,3 procent till 25,3 procent på årsbasis – men trots de starka siffrorna reagerar börsen initialt negativt på rapporten, och aktien rasar med 9 procent i öppningen.

Också Spotify tror att förlusten kan omvandlas till en vinst under nästa kvartal, men flaggar samtidigt för stora kostnadsökningar.

Orsaken till de förbättrade lönsamhetsmåtten är att bolaget inte lyckats anställa lika många nya medarbetare som man hade önskat – och framför sig ser ledningen accelererande investeringar som kommer komma att trycka ned rörelsemarginalen, skriver de i rapporten.

- Det är ju en tuff konkurrens, och det är minst tre amerikanska giganter man tampas med. Då måste man utveckla sig hela tiden, och det här kostar, säger Christopher Lyrhem, aktiestrateg på SEB.

- Bolaget måste attrahera rätt kompetens, investera i människor som tar produkten till nästa nivå.

Lägre användartillväxt

Otterbeck tror att reaktionen på börsen också kan ha att göra med den redovisade användartillväxten.

Antalet aktiva månatliga användare steg med 28 procent till 191 miljoner under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Betalande kunder uppgick till 87 miljoner stycken – en ökning med 40 procent.

Trots att andelen betalande kunder ökar är tillväxtsiffrorna något lägre än tidigare år.

- I plattformsbolag som Spotify och Netflix är oftast användartillväxten nästan vara viktigare än lönsamheten, och det här var lägre än väntat, säger han.