Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Försäljningen av nya bilar har minskat något hittills i år, delvis på grund av den tidiga påskhelgen. Men supermiljöbilarnas andel av marknaden ökar. Arkivbild.

Supermiljöbilar tar mer av marknaden

Försäljningen av de miljömässigt renaste bilarna fortsätter att öka. I mars var nästan sju procent av nyregistreringarna supermiljöbilar. Under året som helhet väntas nästan en ny bil av tio uppfylla kraven som supermiljöbil.

Det totala antalet nyregistreringar av personbilar sjönk i mars, jämfört med samma månad förra året. Men det förklaras av att mars i år innehöll två arbetsdagar färre än ifjol, bland annat på grund av tidig påskhelg, påpekar branschorganisationen Bil Sweden.

Nyregistreringarna i mars stannade på 37 206 bilar, vilket var tre procent lägre än 2017. Totalt under första kvartalet har registreringarna sjunkit med drygt två procent.

Fördubblad andel

Försäljningen av supermiljöbilar, med koldioxidutsläpp på högst 50 gram per kilometer, steg med hela 87 procent i mars. Denna kategori stod därmed för nästan sju procent av nyregistreringarna – nästan en fördubbling jämfört med 2017. Det är framförallt försäljningen av laddhybrider som ökar.

Hittills i år har 6 012 supermiljöbilar sålts, en ökning med 60 procent. De flesta säljs till företag eller som personalbil, inte direkt till privatpersoner.

I sommar införs ett nytt system, kallat bonus malus, för premiering av miljövänliga bilar.

Klimatbonusbil

De gamla miljöbilsklasserna försvinner och ersätts av termen klimatbonusbil, som får släppa ut högst 60 gram koldioxid per kilometer. Ju mindre utsläpp, desto mera klimatbonus.

- För laddhybrider kommer det nya systemet inte att ge så stor skillnad. Men att köpa en rent eldriven bil kommer att bli ännu förmånligare, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

Organisationen räknar med att drygt nio procent av nybilsförsäljningen i år kommer att klara dagens krav på supermiljöbilar.

Försäljningen av dieselbilar ligger fortsatt lägre än tidigare år. Fyra av tio nyregistrerade bilar var dieseldrivna i mars, jämfört med fem av tio samma månad 2016.