Ett EU-direktiv sätter press på butikerna att minska försäljningen av plastpåsar. Arkivbild.
Ett EU-direktiv sätter press på butikerna att minska försäljningen av plastpåsar. Arkivbild.

Svårt få bort plastpåsar i handeln

Klädkedjornas initiativ att ta betalt för sina plastpåsar är en stark drivkraft för konsumenterna att bli mer miljömedvetna och ta med en egen kasse. Men det tar tid att ändra folks beteenden och mindre klädbutiker och e-handeln berörs inte, anser forskare.

ANNONS
|

Många kunder hos H&M, KappAhl och Lindex avstår numera från att köpa en påse sedan klädkedjorna började ta betalt för dem, som ett led i kampanjen One bag habit och där överskottet går till hållbar utvecklingen. Bakom initiativet finns en ny EU-förordning som trädde i kraft den 1 juni.

- Utifrån EU-direktivet att begränsa antalet plastpåsar och att alla butiker har skyldighet att informera om att vi bör minska användningen av plastpåsar tror jag att det är ett ganska bra sätt att börja ta betalt för dem. Man har inte tid att dra en lång ramsa för varje kund som kommer fram till kassan. Genom att då ha en liten informationsskylt och ta betalt blir det en knuff i rätt riktning, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet.

ANNONS

Färre påsar

H&M uppskattar att hälften av kunderna tar med en egen påse och hos Lindex valde bara 30 procent av kunderna att köpa en plastpåse efter första månaden. Målet med kampanjen är att inga påsar alls ska efterfrågas i butikerna. Ulrika Holmberg tror att det kommer att ta tid innan kunderna vänjer sig, framför allt vid spontana inköp.

- Det är bara i mataffärer som folk har tagit med sig en egen kasse och det är heller inte alla som gör det när man handlar mat, säger hon.

Men att ta med en påse till affären är inget nytt fenomen. För inte så länge sedan var det konsumentens ansvar att ta med sig något att bära hem varorna i, eller få dem hemlevererade av till exempel springpojkar. På Lindex är man optimistisk om kundernas minskade påsanvändning.

- Jag tror inte det här är något som kommer lägga sig med tiden utan att det eventuellt kommer bli ännu bättre. Sedan vi startade har fler kedjor anslutit och ju fler som hakar på desto större effekt tror vi det kommer ha i längden, säger Eva Jonasson, pressansvarig på klädkedjan.

ANNONS

Del av varumärket

Ulrika Holmberg är däremot inte säker på att de mindre klädbutikerna hakar på. Många slår in och paketerar varan i en tjusig påse, till exempel med silkesband och guldtryck. Det är en del av butikens varumärke och ingår i kundens köpupplevelse.

Inom e-handeln finns inte heller några restriktioner. Köper man kläder på nätet från de stora kedjorna ligger ofta plaggen i plastförpackningar, och även om de inte räknas som påsar har de samma funktion.

- Vad händer med den ökade e-handeln? Kommer det en liknande skyldighet för de här näthandlarna att minska på plasten i sina förpackningar? undrar Ulrika Holmberg.

TT
ANNONS