Elektronikbranschen gick i bräschen för black friday i Sverige. Arkivbild.
Elektronikbranschen gick i bräschen för black friday i Sverige. Arkivbild.

Svårt blunda för importerad köpfest

Mors dag, fars dag, alla hjärtans dag, halloween – och nu senast black friday. Importen av högtidsdagar som mer eller mindre går ut på att konsumera gynnas av e-handelns utveckling.

ANNONS
|

- Black friday har seglat fram och blivit en väldigt stor shoppingdag i Sverige. Det har gått otroligt snabbt, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på branschens utredningsorgan HUI Research.

Här startade det som ett näthandelsfenomen för att sedan sprida sig till vanliga fysiska butiker.

- Förra året var det stora delar av butikshandeln som satsade och i år kommer det säkert att vara ännu fler, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

ANNONS

Fler branscher

- Det började med främst elektronik och kläder. Nu har det nått fler branscher, bland annat har möbler och heminredning gått igång på det här, säger Andreas Svensson.

För bara några år sedan fanns knappast fenomenet i Sverige. En förklaring till det snabba genomslaget är att e-handel och traditionell butiksförsäljning kommer allt närmare varandra. Och när det går att handla från utlandet med några enkla knapptryck på datorn måste svenska handlare vara på tårna.

- Uppkommer det sådana här högtider och shoppingfenomen, så måste de svenska handlarna anpassa sig efter det och utveckla ett koncept för det, säger Andreas Svensson.

Enligt en prognos från företaget Adobe väntas svenskarna i år näthandla för över 1,3 miljarder kronor under black friday och det är i första hand svenska sajter som gynnas.

Bra affär

I grunden handlar det, enligt Anders Svensson, om lusten att göra en bra affär.

ANNONS

- Konsumenterna gillar att kunna handla till attraktiva priser. Om flera aktörer samlar sig kring en dag, som man har gjort nu i Sverige, så höjs ju konsumenternas medvetenhet.

Lika muntra miner har inte handlarna anledning att ha, enligt Jonas Arnberg. För även om försäljningen går upp under kampanjer som black friday så hänger inte lönsamheten med.

- Jag ifrågasätter inte det enskilda företagets motiv att satsa på black friday men det bidrar till att urholka lönsamheten och bygga en konsument som inte är beredd att handla till fullpris, säger han.

Fakta: Black friday

Rea-festen black friday kommer från USA, där den infaller den fjärde fredagen i november, dagen efter den stora nationella helgdagen thanksgiving. Eftersom fredagen är klämdag, passar många på att handla när detaljhandeln har stora reor och butikerna håller öppet extra länge.

Black friday ses som starten på julhandeln. Namnet sägs syfta på detaljhandelns förhoppningar om att gå från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna.

I Sverige har fenomenet slagit igenom de senaste åren, först i e-handeln och sedan även i fysiska butiker.

Fakta: Alla dessa dagar

Närmast från USA har vi hämtat flera dagar att fira – inklusive lämpliga inköp. Några exempel:

Mors dag – firas i Sverige sedan 1919, infaller sista söndagen i maj. Blommor, smycken, kläder eller restaurangbesök är tänkbara gåvor.

Fars dag – började firas här på 1930-talet. I Sverige infaller dagen andra söndagen i november. En slips är en klassisk present till pappa på fars dag.

Alla hjärtans dag – firas den 14 februari, på Valentindagen. Sankt Valentin dog enligt legenden martyrdöden i Rom på 200-talet för sin tro på kärleken. Nu för tiden kan vi ge en ask geléhjärtan eller en bukett rosor till vår hjärtevän.

Halloween – kommer från engelskans "all hallows even", alla helgons afton, som infaller den 31 oktober i anglosaxiska länder. "Bus eller godis" är vad man har att välja på när utspökade barnaskaror knackar på dörren. Förutom godis är pumpor och maskeradprylar sådant som säljer bra till halloween.

ANNONS