Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I och med Tratons börsnotering återvänder svenska Scania till Stockholmsbörsen. Arkivbild.

Svalt intresse för Scania-aktien

Det blev ingen rusning bland privatsparare efter aktier i Traton, där Scania ingår, vid börspremiären. Det rapporterar de båda nätbankerna Avanza och Nordnet.

Traton har gjort entré på Frankfurtbörsen och Stockholmsbörsen. Teckningskursen på aktien sattes till 27 euro, motsvarande cirka 285 kronor, enligt fredagens valutakurs. Det var i den lägre delen av intervallet 27–33 euro, som kommunicerades inför noteringen.

När handeln öppnades sjönk aktien något under teckningskursen – och vid stängning hade den sjunkit till 278:55 kronor.

- Det är inte så konstigt att intresset inte är jättestort med tanke på att högkonjunkturen är passerad. Dessutom har Volkswagen sagt att Traton ska effektivisera och utnyttja synergier. Det kan dröja innan det ger effekt, säger Johanna Kull, ekonom på Avanza, till TT.

Frida Bratt, ekonom på Nordnet, säger att MAN har lägre lönsamhet än till exempel lastbilstillverkaren Volvo och att det kan bidra till minskat intresse för Tratonaktien.

För att handeln skulle börja i stort sett samtidigt på de både handelsplattformarna senarelades handeln i Traton något på Stockholmsbörsen.

"Börsnoteringen av Traton har nått målsnöret och jag är väldigt nöjd med den dubbla noteringen i Stockholm och Frankfurt", säger Andreas Renschler, vd för Traton, i en kommentar.

Pensionsbolaget AMF hör till dem som inför noteringen sade att man skulle köpa aktier i Traton med en investering på 200 miljoner euro, motsvarande över 2 miljarder kronor.