Tekniska problem på Nordea och Handelsbanken

Handelsbanken drabbades av en driftstörning på tisdagsmorgonen. Kunder kunde inte använda mobilbanken, och bankens hemsida låg nere. Nordea drabbades av liknande tekniska svårigheter. Vid 10-tiden var felet åtgärdat.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Det var vid 8.30-tiden på tisdagen som kunder hos Handelsbanken fick problem med att logga in på sina konton, någonting som Aftonbladet också rapporterat.

Det gällde både hemsidan och mobilbanken. På sajten Downdetector syntes tusentals rapporter om problemen.

”Vi har fortsatt en driftstörning som påverkar möjligheten att logga in i mobilapp, internetbank och vår hemsida. Orsaken är ett internt fel och återställning pågår” skrev Maria Lindblad, pressansvarig på Handelsbanken, till GP.

Strax efter klockan 10 meddelade Handelsbanken att felet var åtgärdat, och att kunder nu ska kunna använda bankens tjänster som vanligt.

”Morgonens tekniska problem ser nu ut att vara lösta och våra tjänster fungerar som vanligt igen. Orsaken var ett internt tekniskt fel. Vi beklagar de problem som det kan ha medfört för våra kunder”, skriver Maria Lindblad.

ANNONS

Även Nordea drabbades av liknande tekniska svårigheter, vid samma tidpunkt som problemen uppstod för Handelsbanken.

– Mobilbanken och nya nätbanken fungerar inte som man ska, man får inte den informationen man behöver, man ser inte räkningar och sådär. Det kan vara värt att understryka för era läsare att man kan logga in på gamla internetbanken, sade David Henriksson, presskommunikatör på Nordea, vid 09-tiden.

Så man riskerar inte att missa någon betalning eller liknande?

– Nej, det tror jag inte.

En dryg timme senare var problemen lösta även för Nordeas del.

ANNONS