Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Företaget riktar in sig på äldre. Arkivbild.

Telefonbolag döms för sin marknadsföring

"En varm och personlig kundservice", hävdar teleoperatören själv. Men Patent- och marknadsdomstolen dömer Seniortelefoni för brott mot marknadsföringslagen.

Enligt Konsumentombudsmannen (KO) har företagets säljare gett sken av att kunderna skulle få en seniorrabatt på sitt vanliga abonnemang, men i själva verket handlade det om att byta operatör.

"Företaget har riktat in sig på äldre personer och enligt vår uppfattning har företaget på ett mycket fult sätt medvetet lurat dem att de skulle få en rabatt på sitt ordinarie telefonabonnemang", säger Carolina Andersson", processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

I domen åläggs företaget och personen bakom företaget bland annat att i fortsättningen vara tydlig med vem som ringer och vad syftet är, samt att informera ordentligt om ångerrätten. Om inte väntar vite på upp till en halv miljon kronor.

Seniortelefoni ska också betala en så kallad marknadsstörningsavgift på 50 000 kronor.