Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Polestar 2 blir Volvo Cars första rena elbil. Det är en fastback med ett batteripack som ska klara 50 mil på en laddning.

Tesla har fått en konkurrent på Torslanda

Målgruppen är i stort sett densamma som funderar på den billigare Tesla Model3 – köpare som vill ha en elbil så fort som möjligt och är beredda att betala extra för premiumkvalitet. På den svenska marknaden är frågan hur mycket nytta försäljningen av Polestar 2 kan ha av att ägaren heter Volvo Cars.

Volvo Cars prestandamärke Polestars första rena elbil presenterades vid ett webbsänt och noga regisserat evenemang på onsdagen, mindre än en vecka innan bilmässan i Genève slår upp dörrarna. Polestar 2 är en fastback med ett batteripack som ska klara 50 mil på en laddning enligt nya körcykeln WLTP och med 408 hästkrafter. 0–100 kilometer i timmen ska gå under fem sekunder.

Priset startar enligt bolaget på 39 900 euro, motsvarande drygt 420 000 kronor. Enligt ett pressmeddelande kommer dock riktpriset på lanseringsversionen under produktionens 12 första månader att ligga på 59 900 euro med all extra utrustning. Priserna är baserade på den tyska marknaden och dess lokala skatter.

Helt enkelt vacker

Formgivningen av nya bilmodeller är alltid en fråga om smak, men Polestar 2 framstår som aningen anonym – åtminstone av bilderna att döma och åtminstone jämfört med några av Volvo Cars modeller. Vd:n Thomas Ingenlath påpekade dock vid presentationen att varje detalj på bilen är noga genomtänkt och slog vidare fast att det är den bäst designade elbilen hittills.

- Den är helt enkelt vacker och med en oerhört progressiv design, sade han till den entusiastiska publiken.

Volvo Cars har en mycket trogen kundkrets i Sverige och frågan är hur många som är otåliga och beställer Polestar 2 i stället för Volvo Cars egna elbilar som väntas komma ut på marknaden med start nästa år. Enligt förhandstipsen blir den första en helt eldriven XC 40, som är byggd på CMA-plattformen som den delar med Polestar 2.