Marknaden för batterier till elbilar växer så det knakar. På denna arkivbild syns ett batteri till Chevrolet Bolt vid tillverkningen i Michigan.
Marknaden för batterier till elbilar växer så det knakar. På denna arkivbild syns ett batteri till Chevrolet Bolt vid tillverkningen i Michigan. Bild: Duane Burleson/AP/TT

Tesla paxar afrikanska batterimineraler

Tesla har slutit avtal om att köpa nästan all produktion i en av världens största grafitgruvor. Affären tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit när elbilsbranschen försöker säkra mineraler utan att vara beroende av Kina.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Den amerikanska biltillverkaren ska köpa 80 procent av produktionen från Balama-gruvan i Moçambique. I gruvan, som ägs av australiska Syrah, utvinns 350 000 ton rågrafit per år.

I förädlad form är grafiten en av de största ingredienserna i batterier, som numera sitter i alla möjliga apparater runt oss. Batteriet i en elbil kan innehålla runt 50 kilo grafit.

Ett osäkerhetsmoment är att Balama ligger i Kap Delgado, en provins som härjats av ett extremislamistiskt uppror.

Liksom när det gäller många andra mineraler dominerar Kina grafitmarknaden. Men ämnet, ett av universums äldsta, utvinns i många länder. Fyndigheter finns även i Sverige.

Och marknaden tros vara i det närmaste omättlig. Bara Tesla är uppe i en årstakt på en miljon elbilar, och öppnar snart två stora fabriker till, samtidigt som äldre bjässar som VW och Toyota ställer om till eldrift.

ANNONS

– De kan aldrig få tillräckligt med batterier, säger Simon Moores vid analysfirman Benchmark Mineral Intelligence till nyhetsbyrån AP.

ANNONS