Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volkswagens försäljning i september blev nästan halverad efter införandet av det nya utsläppstestet WLTP. Men sett över hela året säljer även den tyska koncernen mer än 2017. Arkivbild.

Väntat ras på Europas bilmarknad

Försäljningen av nya bilar i Europa sjönk med 23 procent i september, jämfört med september förra året. Det var ett väntat ras, beroende på nya utsläppsregler. Hårdast drabbades Volkswagen med nästan halverad försäljning.

Förklaringen är det nya utsläppstestet WLTP. Det måste alla modeller ha klarat för att få säljas inom EU från den 1 september, om man inte beviljats dispens.

I augusti ökade bilförsäljningen i stället med 31 procent, vilket ger en vink om det nya testets betydelse. Totalt under de nio första månaderna har det sålts drygt två procent fler nya bilar i Europa i år än 2017.

Statistiken kommer från bilindustrins organisation Acea och gäller för EU samt Norge, Island och Schweiz.

Volkswagen drabbades särskilt i september. Koncernens bilmärken noterar ett gemensamt minus på 48 procent. Sett över hela 2018 har dock även Volkswagens försäljning ökat, med fem procent, och koncernens marknadsandel ligger kvar runt 24 procent (inklusive bland annat Audi och Skoda).

Volvo var ett av få märken som ökade i september, och har hittills i år ett plus på nästan sju procent.

I nationsstatistiken kan noteras att bilförsäljningen i Rumänien sjönk med 73 procent i september, men ligger på plus 31 procent för hela året hittills.