Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo Cars lyckas inte att få ner koldioxidutsläppen för nya bilar, visar färsk undersökning, Bild: Jonas Ekströmer/TT

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Volvo Cars i bottenplacering för utsläpp för nya bilar

Volvo Cars har hamnat på den mindre smickrande topplistan bland höga koldioxidutsläpp för nya bilar i Europa. Analysföretaget Jatos rapport visar att Volvo Cars ligger på tredje bottenplats av 20 listade bilar, med 130 gram/km.

Jatos undersökning visar att Volvo Cars har bland de högsta genomsnittliga utsläppen av koldioxid för nya bilar i Europa. Dessutom ökar de. I fjol steg utsläppen med 5,8 gram/km till 130 jämfört med 2017.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Just nu väljer allt fler kunder bensin i stället för som tidigare diesel, vilket förklarar ett trendbrott i den annars nedåtgående kurvan för genomsnittligt CO2. För Volvo Cars del förväntar vi oss en nedgång i CO2 allt eftersom våra nya mildhybrider lanseras, och även tack vare kommande ökade volymer för våra plug-in hybrider och längre fram rena elbilar, skriver Stefan Elfström på Volvo Cars pressavdelning.

Det är analysföretaget Jatos rapport om nybilsmarknaden i Europa som visar att utsläppen inte faller längre, utan vänder uppåt.

Högsta utsläppssiffran sedan 2014

Undersökningen visade att utsläppen i stort sett ökade från alla undersökta nya bilar med 2,4 gram till 120,5 gram under 2018. Det är den högsta utsläppssiffran sedan 2014, medan skiftet från diesel till bensin fortsätter.

Jatos ser ett samband mellan fallande försäljning av nya dieselbilar, som är mer energieffektiva än bensinbilar. Och man ser inte heller att försäljningen av nya elbilar har kommit igång. Den står för någon enstaka procent.

– Ökningen av koldioxidutsläpp är definitivt oroande och dåliga nyheter för regeringar och de flesta biltillverkare. I stället för att röra sig framåt, går industrin tillbaka samtidigt som utsläppsmålen blir tuffare, skriver Felipe Munoz, Jatos globala chefsanalytiker.

Nästa år ska EU:s utsläppskrav på 95 gram/km börja fasas in.

– Gällande lagkravet på 95 g CO2/km inser vi att målen är tuffa men med vår elektrifieringsstrategi bedömer vi att vi är på rätt väg, kommenterar Stefan Elfström.

Bäst i klassen är Toyota med 99,9 gram/km för nya bilar.

FAKTA: Genomsnittliga utsläpp gram/km för nya bilar i Europa

1. Toyota, 99,9

2, Peugot, 107,7

3. Citroen, 107,9

4. Renault, 109,1

5. Nissan, 110,6

6. Suzuki, 114,2

7. Skoda, 116,7

8. Seat, 116,9

9. Volkswagen, 118,8

10. Fiat, 119,2

11. Kia, 120,4

12. Dacia, 120,8

13. Hyundai, 123,3

14. Ford, 123,7

15. Opel/Vhall, 125,6

16. Audi, 127,6

17. BMW, 128,9

18. Volvo Cars, 130

19. Mazda, 135,2

20. Mercedes, 139,6