Större delen av yrkeslivet har Assar Åberg varit till sjöss.Foto: Terje W Fredh
Större delen av yrkeslivet har Assar Åberg varit till sjöss.Foto: Terje W Fredh

Det var bara sjön som gällde

Att arbeta till sjöss var det enda som gällde för Assar Åberg under hans skoltid.

ANNONS
|

Han väntade på dagen då drömmen skulle bli verklighet. Några dagar efter han slutat nionde klass var han på väg till Tyskland för att mönstra ut.

Fram till 1990 seglade Assar, som nu bor i Lysekil och arbetar med kontroll av oljeprodukter som lossas i Norden, på alla typer av handelsfartyg. Han är uppväxt i Hudiksvall som besöktes av många fartyg. I sista klass i grundskolan väntade han på dagen då föräldrarna skulle ge klartecken för sjölivet.

Sommaren 1963 fick Assar så order att ta tåget till Göteborg för att ansluta till en besättning som skulle mönstra på tankern Bera i Kiel, då båten inte trafikerade Sverige.

ANNONS

Väntan i Kiel

Assar reste med färjan till Frederikshavn och vidare med tåg. Bera hade inte kommit, så det blev hotell. Nästa dag dök Bera, som gick med olja från Svarta havet till Polen, upp på Holtenaus redd.

–Ingen fick mönstra av eller på Bera i polsk eller rumänsk hamn, minns Assar. Därför skedde detta alltid i Kiel.

Assar gick ut som befälselev, det betydde att han arbetade som jungman. Bera lastade 15000 ton och hade 45 mans besättning. Samma storlek idag behöver 10 man. Bera var en märklig båt för besättningen båt med sju olika mässar.

–Det fanns till och med en underbefälsmäss, säger Assar. Där åt båtsmannen, timmerman och pumpman.

Smutsigaste jobbet

Snabbt fick Assar vara med om det smutsigaste jobbet ombord. Efter lossning skulle oljetankarna göras rena, det innebar att man med borstar och skrapor gjorde rent från oljerester och rost. Ventilationen var självdrag och lukten var mycket stark. Ner till Svarta havet hade man ballast med havsvatten.

Drömmen om spännande hamnar på solstekta latituder slogs sönder. Constanza hade ett raffinaderi som låg en bit från centrum. Tull och soldater bevakade hamnen, svenskarna fick pass för att ta sig en promenad i hamnområdet. Lossningen skedde alltid i den polska hamnen Szezecin (Stettin). Både där och i Rumänien var alla utlänningar bevakade.

ANNONS

–I ett år var jag på Bera och trivdes, nu hade min sjöbana startat, säger Assar.

Skillnad på folk

En annan båt hette Hood River Valley, en vacker svensk kylbåt som var först med att ha enmanshytter till alla i besättningen.

Rederiet var känt för att hålla på klasskillnaderna ombord.

–Jag kom bärande på ett fång grejer när jag frågade styrman ”var ska du ha detta”?

Svaret kom snabbt:

–När f-n blev jag du med dig?

De båda kom senare på samma vakt och blev goda vänner men en viss stil hade denna Johnsonbåt där en del av befälen kom från marinen.

Så kom dagen då det var dags att läsa in styrmansexamen vid Härnösands sjöbefälskola, sedan stuverichefsjobb i en Norrlandshamn, men hav och båtar lockade.

Assar reste till Japan och var med om att ta hem ett nybygge som hette Taube, den första svenska båt som både kunde lasta olja och torrlaster.

Till Bohuslän

Under sin semester var Assar och familjen ofta vid orter längs bohuskusten.

De trivdes bra och 1990 när Assar lämnade sjölivet flyttade man till Lysekil.

Assar fick arbete i en bransch där han fick jobba med fartyg och människor. Ett stort internationellt företag, SGS Sweden, som arbetar med kontroll av bland annat oljeprodukter som lossas från fartyg blev hans arbetsgivare.

ANNONS

Att bo nära oljehamnarna Bro-fjorden och Stenungsund var en fördel.

–Uppdragen gäller också hamnar i Norden, berättar Assar. Det går snabbt i dagens sjöfart och med kort varsel får Assar ibland sticka i väg.

Namn: Assar Åberg.

Bor: Hökvägen, Lysekil.

Född: Hudiksvall 1948.

Familj: Maka och barn.

Utbildning: Examen vid Härnösands sjöbefälskola.

Till sjöss: 1963–1990.

Olycka: Krökte ett finger när en skärstock föll.

Idag: Kontrollant för fartygslaster hos SGS Sweden.

Fritiden: Skeppare på veteranskutor bland andra Westkust.

Läser: Helst litteratur om hav och båtar.

Motion: Långa promenader med hunden.

ANNONS