Han är uppväxt på Slottet vid Hamburgsund och efter skolgång i bland annat Övertun och Hogarna skolor gick han till sjöss som kockjungman på grannens motorseglare. Grannen var legendariske skepparen Gustaf i Grönli, båten hette Nordstjernan och tredje man på skutan var Gustafs son Gösta.
–Det var enkla förhållanden ombord, minns Reine, som lagade mat på ett spritkök i skansen där de tre också sov. Toalett saknades och behoven uträttades i en spann på däck.
Första lasten efter vinteruppehållet var smågatsten som man lastade i Krokstrand och Hälle och fraktade till hamnar i södra Skåne.
Det fanns en förklaring att första lasten var sten. Skutan hade fått sprickor under vintern och dessa drogs ihop när skutan blev tungt lastad.
Med is i lasten
Andra lasten var gödning från Norge, där han också var med och lossade säckarna, ett tungt jobb för en 15-åring.
När Fladenfisket efter sill pågick behövdes is. Den kom från isverk i Norge. Nordstjernan lastade sommartid stora block som täcktes med presenningar för att inte smälta. Enstaka laster kom från isverket i Skattkärr (Vänern).
–Nordstjernan hade en svag maskin, gjorde fem knop men så fort det var vind seglade vi.
–Då kunde skutan göra 10 knop. De tre seglen var tunga och drogs upp med vinschen.
Reine fortsatte i skutan Kristina från Tegelstrand som gjorde resor till Tyskland.
Mellan tiden i båtarna läste han in skeppare- och motorskötarexamen på Grebbestads folkhögskola.
Skutan drev av grundet
Reine råkade ut för en underlig händelse när en av hans skutor drev på ett stenigt grund vid Morups Tånge. Maskinen lades på back och skutan vaggade på stenen utan att komma loss. Lasten var majs och hade vattnet nått lasten hade skutan sprängts.
Helt plötsligt kom skutan loss och kunde fortsätta till Lidköping där majsen skulle lossas. När skutan kom på varv visade det sig att gnagandet mot stenarna gjort att botten bara var ett tunt skal.
Reine började som transportarbetare på Flygmotor i Trollhättan men efter några månader förstod han att detta inte var ett jobb för en kustens son.
1957 började han vid kustbevakningen med placering i Havstenssund. Båten var liten, två man ombord, och värmen kom från en briketteldad kamin. Maten värmdes på motorn. Han arbetade på Kosters bevakningsbåt och sedan på båtar i Lysekil och Kungshamn.
Tragik och spänning
Att mycket kan hända på sjön kan alla kustbevakare intyga. Branden på Scandinavian Star kommer Reine aldrig att glömma. Hans båt tog ombord brandmännen från Kungshamn som körde till olycksplatsen. Reine var ombord och såg en del av de döda. Kustbevakningens båt var också bland de första när Tjörnbron rasade.
Till kustbevakarnas vardag hörde att leta efter försvunna och ta hand om döda. Vissa år kunde det bli tio personer.
Lysekilsbåten fick en gång tips om att det skulle ha dumpats ett större parti sprit väster om Lysekil. Båten letade länge och till sist fastnade draggen i ett nät fyllt av spritflaskor. Innehållet var dock utspätt då trycket gjort att vatten kommit in genom korkarna.
Vid ett annat tillfälle assisterade man en stor norsk fritidsbåt. Ombord fanns massor av dunkar fyllda med 96-procentig sprit. Dunkarna kastade norrmannen överbord och dessa drev senare in mot kusten söder om Lysekil.
Till de mera udda transporterna hörde att köra en stor havssköldpadda till Lysekil.
–Varifrån sköldpaddan kommit vet ingen, säger Reine men den dog på grund av att den svalt plast.
Mardrömslika var åren 1980–81 när bohuskusten drabbades av oljeskador som dessbättre snabbt minskade
–Vi på kustbevakningsbåten avlivade tusentals sjöfåglar som hamnat i oljan.
Reine Nygren är mycket naturintresserad. Han har fotograferat natur och spännande båtar. Han är en uppskattad underhållare och visar bilder som han berättar om.
Skeppsholmen norr om Lysekils norra hamn är något av ett favoritområde och han kåserar också om Kornö, Hurtigrutten och Holland.
Bohuskusten, som Reine patrullerat i många år, är unik med naturupplevelser och spännande platser. Det är där han hör hemma.
Fyller: 75 år den 3 september
Bor: Nygatan, Lysekil
Familj: makan Britt, barn och barnbarn
Utbildning: skeppare
Första jobbet: kockjungman på fraktskuta
Sedan: inom kustbevakningen
Hobby: att dansa
Båt: 25 år gammal Gullholmensnipa
Sjöbodar: en på Rinkenäs och en på Skeppsholmen
Föreningsaktiv: i Friluftsfrämjandet och föreningen L Laurin
Flytande kultur: bogserbåten Harry
Lyssnar: mest på talböcker
Minnesvärd resa: norska Hurtigruten
Bästa matfiskar: makrill och torsk
Beklagar: att för många bevakningsbåtar centraliseras till Göteborg
Firar : bortrest