Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

40 är ett mycket betydelsefullt tal i Bibeln

Ett mycket betydelsefullt tal i Bibeln är 40. Det kan dels stå för det exakta antalet, fyra gånger tio. Det kan också vara ett uttryck för många, dock inte obestämt utan som en viss tidsrymd. Som när vi i dag talar om att hålla någon i karantän för att hindra smittspridning. Det går tillbaka på ett franskt uttryck för 40 dagar.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

40 dagar och 40 nätter regnade det när den stora översvämningen – som oegentligt kallas syndafloden – kom på Noas tid. Mose ledde Israels folk genom öknen i 40 år och stannade hos Herren Gud på berget i 40 dagar när han fick ta emot de tio ledorden, de vi brukar kalla Tio Guds bud.

I Andra Samuelsboken och Första Konungaboken kan vi läsa om att såväl konung David som konung Salomo regerade i 40 år.

I Jesu liv finns många anspelningar på Israels 40-åriga ökenvandring. ”Ut ur Egypten kallade jag min son”, säger Herren hos profeten Hosea och det citerar Matteus när Josef och Maria återvänder med Jesus efter flykten till Egypten.

ANNONS

Jesus fastade i 40 dagar i öknen när han skulle inleda sin verksamhet efter att ha blivit döpt i Jordan av Johannes, det som vi påminns om nu på söndag.

Gud gav Israels folk lagen på Sinai berg. Jesus höll Bergspredikan. Det hungriga folket fick manna i öknen. Jesus gav mat åt 5 000. Mose slår på klippan och vatten strömmar fram. Jesus står på tempelkiippan och talar om strömmar av levande vatten. Efter sin uppståndelse lät han sig ses av lärjungar under 40 dagar innan sin himmelsfärd.

I vårt kyrkoår har vi fastan och tiden mellan påsk och Kristi himmelsfärdsdag som båda varar i 40 dagar.

Hur många år levde då Jesus på jorden? Kan det ha varit 40 år? Nja, många skulle nog svara 33 år. Han var omkring 30 när han döptes och Johannes döparen började sin verksamhet år 28 enligt Lukasevangeliet. Johannesevangeliet ser ut att beskriva Jesu verksamhet under tre år. De tre andra evangeliernas berättelser skulle kanske kunna rymmas under en ettårsperiod. Så att dra slutsatser om antalet verksamma år utifrån dem är vanskligt. Johannes skriver i slutet av sitt evangelium: ”Jesus gjorde också mycket annat och om var sak skulle skildras för sig tror jag inte att hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas. ”

ANNONS

Det viktigaste med Jesu liv är inte hur många år han vandrade på jorden utan att han kom till jorden som ett nyfött barn, predikade, botade sjuka, uppväckte döda, led och dog för oss, uppstod från döden och är vår frälsare och försonare.

Utifrån Lukas noggranna tidsangivelser verkar det som om Jesus föddes år 7 före vår tideräkning. Munken Dionysios på 500-talet ställde till det för oss genom att tappa bort en kejserlig regeringsperiod så att året för Kristi födelse hamnade sex-sju år fel.

Jesus dog på korset år 30 eller år 33. Om det var det sistnämnda året så verkar det alltså som han skulle levt 40 år på jorden. Eller i vart fall under en tidrymd som kan betecknas med talet 40.

ANNONS