Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

Värde eller värdighet?

”Vi tror på alla människors lika värde.” Detta har blivit en tvingande trosbekännelse i vår tid. Den som inte bekänner så anses inte bara politiskt inkorrekt, utan ha en oacceptabel människosyn.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Ordet värde används ofta – men inte alltid – om vad något är värt i pengar. De som står i de långa köerna till Antikrundan i teve är ute efter att få en expert att tala om vilket värde deras tavla, vas eller ljusstake har.

Inför sommarens utlandsresor oroas många över den svenska kronans minskade värde i förhållande till dollar och euro.

Det är lätt att se att människor värderas olika. Vi har inte lika lön. Alla elever är inte värda samma betyg i skolan. Somliga anses vara värda en kunglig medalj (som dessutom finns i olika storlekar) för sitt arbete, andra inte. Och så vidare.

ANNONS

Jag tycker inte att värde i uttrycket ”alla människors lika värde” är den bästa översättningen av ett nyckelord i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Där står det: ”recognition of the inherent dignity and of the equal and inalienable rights of all members of the human family is the foundation of freedom, justice and peace in the world”. En bättre översättning av ordet dignity skulle vara värdighet. Vi behöver bara åka över Svinesundsbron för att se en sådan översättning. Våra norska grannar som firar nationaldag i dag skriver ”Alle mennesker er født frie og like i verdighet”. Jag tycker att värdighet är ett så vackert klingande ord. Och det är verkligen något att värna om!

Människans värdighet har biblisk grund. ”Gud skapade människan till sin avbild. Till man och kvinna skapade han dem” står det i Bibelns första bok. Sedan har den bilden fördunklats genom det vi kallar synden och som vi alla är behäftade med. ”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud”, skriver Paulus i Romarbrevet. Men Jesus kom för att reparera skadan. I honom kan vi bli helade. Paulus fortsätter: ”och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av Guds nåd eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus.

ANNONS

”I Kristus ”är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus”, skriver Paulus i Galaterbrevet. I Jesus återupprättas människans av Gud givna värdighet.

Vi är kallade att arbeta för alla människors lika värdighet i samhälle, hem, skola, arbete och så vidare. Och vi ska uthålligt stå upp emot allt som förminskar, nedgraderar och förnedrar våra medmänniskor.

I mötet med människor kan vi värna deras värdighet med vördsam vänlighet.

Kyrkan ska visa på Jesus och hur han vill att vi ska vara inför Gud och mot varandra. Kyrkans undervisning ska ”förmedla oförfalskad sanning och värdighet. Den ska vara sund och oklanderlig” som Paulus skriver i sitt brev till Titus, den förste biskopen på Kreta. Då har undervisningen värdighet och värde för livet på jorden och i evigheten.

Låt oss alltid stå upp för övertygelsen att alla människor är födda fria, lika i värdighet och kallade att vara Jesu lärjungar och vänner!

ANNONS