Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna.
Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna.

Bibelns Gud är god – till 100 procent

Vad har du för bild av Gud? Hurdan är han? Vår bakgrund som människor och våra olika erfarenheter kan prägla oss och vår gudsbild.

ANNONS
|

Olika religioner ger sin egen bild. Din livsresa adderar tankar till hur du uppfattar Gud. Jag möter ibland frågor från personer som undrar över hur Bibelns Gud egentligen är? Är Han en hård Gud? Är han någon som ställer tuffa krav, inte är nöjd med mig utan bara vill att vi följer en massa regler? Är han en plågande Gud som tycker om att se oss lida? Är han till och med lite ond? Om han nu har makt att ingripa och stoppa våld och lidande, varför gör han det inte då? Eller är han kanske oförmögen? Eller bryr han sig inte?

ANNONS

Det finns många frågor som kräver långa samtal och ändå kommer vi inte att förstå allt. Svåra erfarenheter i livet gör någonting med oss. De kan förändra oss. Få oss att fastna i negativa tankebanor och rena villfarelser. Men lyssna nu: Oavsett hur din livsresa sett ut. Oavsett i vilken svår situation som du har hamnat i, så finns en sak att lita på. Gud är god!

Vi förstår inte allt som händer. Vi kan inte greppa hur Gud fungerar i sin natur. Jag är den förste att erkänna att jag har svårt att fatta allt som händer. Jag inser att den gemensamma nämnaren för ondska och brist på jorden är vi människor. Vi har gått vår egen väg, bort från Gud för många gånger. Men oavsett om jag förstår eller ej, så kan vi få tro och erfara att den Gud som Bibeln presenterar är till 100 procent god. Gud är bara god. Inte litegrann. Inte bara ibland. Han är alltid god! Bibeln säger till och med att endast Gud är god. Att han är ljus. Att han är kärleken. Alla goda gåvor kommer ifrån Gud. Allt av hopp, glädje och sanning har sin källa i honom. Han är god!

ANNONS

En sak kan vi lita på: När du och jag närmar oss Gud, så kommer vi närmre allt detta. Hopp, glädje, trygghet, kärlek. Listan av goda ting kan göras lång. Allt detta finns hos den Gud som jag tror på och som Bibeln beskriver. I honom finns inget mörker. I honom finns ingen ondska. Inget svek, ingen ångest, ingen brist. Han är full av nåd och sanning. Alltid trofast.

Gud bevisade sin personlighet för oss när han blev människa i Jesus Kristus och klev ner till jorden. Levde ett fullkomligt liv utan synd och ondska, för att sedan offra sitt eget liv för dig och mig. Kärlekens och godhetens yttersta bevis är att man ger sitt liv för någon. Det har Gud själv gjort för dig. Du kan få ta emot det som en gåva från honom. Gud är god!

Att Gud fullt ut endast är god, är inte samma sak som att vi förstår allt som sker. Mitt liv är fullt av frågor som jag en dag tänker ställa till honom. Hur kunde du tillåta detta? Varför blev det så här? Jag har valt att lägga dessa åt sidan, till den dag då jag får möta honom öga mot öga. För den dagen kommer för varje människa. Min tro är att allt då faller på plats. Först då förstår jag. Guds vägar är högre och större än mina egna lösningar. Han är ju evig Gud och jag är endast en liten, begränsad människa. Till dess väljer jag att sätta min tro och mitt hopp till det jag vet. Att han är god och att hans nåd är med mig och alla som tror på honom, under livets alla dagar. I medgång och motgång. I härliga tider och svåra tider. Genom allt. För han är god.

ANNONS
ANNONS