Det bästa och sämsta från serieåret – enligt någon som zonar ut om Marvel nämns

Förutom att vara en befängt begåvad skribent och provocateur är jag, tillsammans med min fru, också professionell recensent av serier och film. Både i podcastformat och inte minst i P4 Väst. Det arvodet (dina skattepengar) har betalt för vår 105 tums monster-TV.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Tackar tackar!

Det minsta jag kan bjuda på då är väl att recensera det bästa och sämsta från serieåret 2021, och vad man ska hålla koll på 2022. Ge och ta, som jag brukar säga ibland!

Recensioner är meningslösa om det inte finns något slags ankare i recensentens preferenser, då objektiva recensioner inte existerar. Kalejdoskopet ni ska läsa följande text ur är någon som tycker att ”Succession” är världens bästa serie, zonar ut om man Marvel nämns, och att ”Vår tid är nu” utan motstycke är den mest överskattade serien i det här gudsförgätna landet.

Det sämsta 2021

Detta för oss smidigt in på den sista stora serien som släpptes förra året; ”En kunglig affär”. Jag har inte sett den, men estetikens närhet till ”Vår tid är nu” var nog för mig att få posttraumatisk stressyndrom av uttråkhet. Betyg: 2/10.

ANNONS

Tänk på hur en serie kan vara bedrövlig. ”Hjerson”, med bland annat Johan Rheborg, var bedrövlig på alla sätt man kan komma på. Inte minst den ultrasvenska dialogen, där svenska manusförfattare insisterar på att skriva på engelska, översätta till svenska med Google Translate, och tänker att det blir kanon. Eller vad är det som pågår? Hallå? Betyg: 1/10.

Och som om inte det kliniska TV4-myset i ”Masked Singer” räckte för att ge mig kväljningar går min självpåtagna livsfiende, nemesis och före detta Uddevallabo (numera Stockholmare) Daniel Norberg och vinner skiten. Betyg: 1/10.

Det bästa 2021

Årets tveklöst bästa TV-serie heter ”Threesome”, ett svenskt relationsdrama om ung kärlek med kanske det bästa skådespelet och manus i svensk Tv-historia. Bergmanklass. Betyg: 10/10.

En otippad favorit var ”Heels”, där ytan – en serie om en liten wrestlingklubb i ett samhälle i amerikanska södern – döljer årets absolut bästa skrivna och framförda familjedrama. Gränslöst stark. Betyg: 9/10.

Något annat som stod ut förra året var ”Chapelwaite”, en långsam och otroligt snygg skräckserie med Adrien Brody, där ju mindre man vet om den desto bättre blir alla twistar på vägen. Betyg: 9/10.

Att hålla koll på 2022

”Harmonica” är ett kommande svenskt drama av Josephine Bornebusch och Jonas Karlsson, och har beskrivits som ett ”Scener ur ett äktenskap i rockmiljö”. Hög ribba att sätta, men den har chans att gå hela vägen. Premiär: 20 februari, Viaplay.

ANNONS

Favoriten Jonas Åkerlunds kommande dramaserie ”Clark”, om Sveriges första popgangster Clark Olofsson tippar jag nu kommer vara en av årets svenska serier. Premiär: 31 mars, Netflix.

”The Lord of the Rings: The Rings of Power” är inte en titel som kommer gå till världshistorien, men Amazons megasatsning på en Sagan om Ringen-serie kan bara bli succé eller superflopp. Lägger mina kort på succé. Premiär: 2 september, Amazon Prime.

ANNONS