Hakon Långström skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström skriver veckans Mellan raderna.

En annorlunda födelsedag som vi ändå kan fira tillsammans

Pingstdagen kallas kyrkans födelsedag. I år blir den annorlunda, för på många håll är kyrkorna stängda och vi hänvisas till digitala gudstjänster. Digitalt har också många denna vår fått fira födelsedag med nära och kära bara närvarande via Facetime eller Whatsapp.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Kyrkans födelsedag. Varför det? Vad är pingst?

Att vi firar jul för att Jesus föddes i Betlehem vet många. Att påsken firas för att Jesus uppstod efter att ha dött på korset vet en del, men hur många kan svara på frågan om varför vi firar pingst?

När Jesus talar till sina lärjungar sista kvällen lovar han att hans himmelske Fader skall sända en annan hjälpare, en som alltid skall vara hos dem. Jesus har själv varit en hjälpare, han har hjälpt i kroppslig, själslig och andlig nöd. När han ska fara upp till himmelen skulle lärjungarna kunnat känna sig utlämnade. För att de fortsatt ska ha någon som hjälper lovar Jesus dem en annan hjälpare, den helige Ande, som är en person i treenig Gud. I dag framställs ofta Anden som en opersonlig kraft, men han är lika personlig som Gud Fadern och Jesus.

ANNONS

När lärjungarna mötte den uppståndne Jesus fick de ta emot helig Ande, men på pingsten sker det stora utgjutandet av Anden som vi kan läsa om i Apostlagärningarna. Ett dån hörs från himlen, ett dån som av en stormvind. Tungor som av eld fördelas på lärjungarna. Fyllda av helig Ande kan de tala andra språk, verkliga språk, så att egyptier, araber, romare, kretensare och libyer kan höra dem tala på sitt eget språk. Och bli mycket förvånade.

Rädslan som lärjungarna känt är borta och de vittnar frimodigt om Guds gärningar genom Jesus. På en enda dag blir nästan tretusen omvända. Kyrkan är född.

Den helige Ande visar alltid på Jesus. Han är sanningens Ande. Sanningen är så viktig, det är bara den vi kan leva på. Annars blir vi lurade i det allra viktigaste.

Det ord Jesus använder i Johannesevangeliet som översatts med hjälparen betyder en som man kallar på för att få hjälp. På latin advocatus. Då förstår vi lite av vilken hjälp Anden vill ge – som en god advokat.

Visst är pingsten värd att fira vid datorn, teven eller med Bibeln i hand även om du inte tillåts komma till ett kyrkorum denna pingst

Anden är också med ett gammalt fint ord hugsvalaren, den som svalkar sinnet när vi blir överhettade. Han är kärlekens Ande, kärleken som den starka kraft som binder samman människor med varandra och binder samman människor med Gud.

ANNONS

Utan Anden skulle vår bibelläsning bara bli som läsning av vilken bok som helst. Guds gode Ande kan göra så att ditt innersta berörs av ordet från Gud, var du än finns.

Så hänger jul, påsk och pingst samman. Jesus föddes till jorden för att frälsa oss, han segrade över döden och uppstod. Budskapet om detta ska spridas över hela jorden med Andens hjälp. Den helige Ande hjälper människor till tro och att leva i tro på Jesus.

Visst är pingsten värd att fira vid datorn, teven eller med Bibeln i hand även om du inte tillåts komma till ett kyrkorum denna pingst. Det är en saknad, men kyrkan är där Jesu vänner är.

Vi får i pingst säga till varandra: Nästa år i kyrkorummet!

ANNONS